Ulasan Poco M3, adakah ini telefon membunuh yang baru?


 Xiaomi menyebut Poco M3 sebagai telefon membunuh yang baru, kerana ia menawarkan pelbagai fitur yang lebih tinggi daripada telefon di kelas harganya, terutama spesifikasi.

Namun, telefon bimbit pasti tidak dapat dinilai berdasarkan spesifikasinya sahaja. Adakah Poco M3 ini mempunyai kemampuan yang lebih tinggi daripada telefon bimbit lain di kelasnya? Mari lihat ulasan di bawah.


Reka bentuk

Biasanya telefon bimbit di kelas harga ini menawarkan badan plastik, begitu juga dengan Poco M3. Tetapi Poco mengambil pendekatan yang berbeza, mereka menggunakan plastik dengan tekstur seperti kulit.


Tekstur ini menjadikan bahagian belakang Poco M3 terasa seperti plastik, dan terasa selesa digunakan dan tidak licin kerana teksturnya. Atau mungkin boleh dikatakan merasa lebih premium.


Tetapi jika anda masih lebih selesa menggunakan casing, Poco juga memasukkan sarung silikon dalam pakej penjualan. Walaupun pada pendapat kami, badan Poco M3 cukup selesa untuk dipegang, jadi ia tidak perlu menggunakan casing.


Di sebelah kanan ada tombol volume dan tombol daya yang diintegrasikan dengan sensor cap jari, yang sangat cepat dalam mengenali cap jari.


Kemudian dari segi warna, Poco juga berani memberikan pelbagai warna yang mencolok. Biru dan kuning, atau yang lebih senyap, ada juga warna hitam.



Skrin

Skrin Poco M3 juga mempunyai resolusi 1080p dan berukuran 6.53 inci. Cukup selesa untuk menonton video dari pelbagai platform seperti YouTube, Netflix, dan lain-lain. Cuma tahap kecerahan sedikit lebih tinggi untuk kegunaan luaran pada hari-hari panas.


Untuk menonton, selain skrin yang mampu (untuk kelas harganya), pembesar suara stereo juga memuaskan. Suara cukup kuat, baik untuk menonton video atau mendengar lagu.


Mahu mendengar dengan fon telinga? Tenang, masih ada port audio 3.5mm di telefon ini. Semasa mengecas bateri menggunakan port USB-C. Terdapat slot untuk dua kad SIM dan microSD yang terpisah, alias ketiga-tiganya dapat dipasang sekaligus.


Persembahan

Tidak seperti telefon bimbit tahap kemasukan yang lain, Poco M3 menggunakan Snapdragon 662, dengan RAM 6GB / 128GB dan kapasiti penyimpanan (di unit kajian kami). Kombinasi ini di atas kertas sangat tinggi untuk kelas harganya.


Cuma, ketika pertama kali kita menghidupkan Poco M3, telefon bimbit terasa agak lembap. Ini sebenarnya normal kerana telefon bimbit akan menarik banyak data dari internet, seperti akaun pengguna dan pelbagai data lain.


Prestasi yang perlahan ini segera hilang beberapa jam setelah memulakan, dan juga setelah menerima kemas kini OS. Oh ya, Poco M3 yang kami terima telah menerima sekurang-kurangnya 2 kemas kini OS sejak pertama kali kami mengeluarkannya dari kotak penjualannya.


Poco M3 menjalankan Android 10 yang berpakaian MIUI 12, lengkap dengan Poco Launcher. Antaramuka 'benar-benar Xiaomi', tetapi secara lalai, Laci Aplikasi disertakan.


Baterai yang digunakan mempunyai kapasiti 6000 mAh, dan semasa ujian, sangat sukar untuk menggunakan bateri ini dalam sehari. Setelah diisi penuh pada waktu pagi, dan digunakan untuk menonton, mendengar lagu, dan mengakses media sosial, bateri dapat ditinggalkan 30-40% pada keesokan harinya.


Mengecas bateri dapat dilakukan dengan kekuatan maksimum 18W, tetapi pengecas yang disertakan sebenarnya dapat menyokong hingga 22.5W. Mengecas bateri dari kosong hingga penuh memakan masa lebih dari 2 jam. Ini wajar kerana bateri memang berkapasiti besar.


Untuk bermain permainan, kami mencuba Poco M3 dengan dua permainan. iaitu PUBG Mobile dan Genshin Impact. PUBG Mobile dengan tetapan seimbang dan kadar bingkai Medium dapat berjalan dengan lancar tanpa tergagap, alias ketinggalan.


Tetapi nasibnya berbeza dengan Genshin Impact. Walaupun pada tetapan terendah, kegagapan sering berlaku. Ya, memang Genshin Impact adalah permainan yang terlalu berat, bahkan spesifikasi kelas unggulan dengan siri Snapdragon 8 kadang-kadang tergagap pada pengaturan maksimum.


Kamera

Kami tidak akan membincangkan panjang lebar mengenai kamera pada Poco M3. Terdapat tiga kamera belakang, kamera utama 48 megapiksel, kamera makro 2 megapiksel, dan sensor kedalaman 2 megapiksel.


Kamera makro dan sensor kedalaman hanya boleh dianggap sebagai bonus. Walau bagaimanapun, kamera utama cukup mampu untuk telefon bimbit di kelas harga ini. Memotret dalam keadaan cahaya yang cukup cukup baik. Sementara itu, untuk kondisi cahaya rendah, Anda harus mengaktifkan Mode Malam, kerana hasilnya akan lebih baik daripada mod biasa.


Kamera belakang ini disimpan di bahagian yang unik, yang memakan sekitar seperempat bahagian belakang telefon. Lengkap dengan tulisan Poco di sebelah. Berikut adalah beberapa tangkapan kamera Poco M3.



Tuntutan Poco M3 sebagai telefon membunuh mungkin mempunyai maksud. Spesifikasinya lebih tinggi daripada pesaingnya. Reka bentuknya unik, ia tidak kelihatan seperti telefon bimbit tahap awal.


Kameranya juga cukup bagus untuk telefon bimbit di kelas harganya . Poco M3 sebagai pemecah spesifikasi dan piawaian reka bentuk untuk telefon bimbit tahap awal.