Versi Android Clubhouse Akan Datang?


 Clubhouse kini masih merupakan aplikasi eksklusif untuk iOS. Tetapi nampaknya aplikasi sembang audio ini tidak lama lagi akan mencapai Android.

Tidak lama dahulu, Clubhouse mengaitkan pembangun perisian Android bernama Mopewa Ogundipe. Sebelum bergabung dengan Clubhouse, Ogundipe telah mengembangkan aplikasi Android sejak 2014, dari Khan Academy, Medium hingga Instagram.


"Hari ini adalah hari pertama saya di @joinClubhouse," tulis Ogundipe dalam tweet di akaun Twitter peribadinya, seperti yang dikutip oleh CNBC, Rabu (24/2/2021).

"Sekiranya anda mengenali saya, anda mungkin tahu bahawa saya mempunyai * pendapat * mengenai aplikasi khas iOS jadi saya sangat gembira dapat bergabung dengan pasukan untuk membawa aplikasi ini ke Android," sambungnya.


Pembangunan Clubhouse untuk Android bermula setelah aplikasi tersebut mendapat dana dari kapitalis teroka Andreessen Horowitz pada bulan Januari. Pembiayaan yang diterima dianggarkan bernilai USD 100 juta dan menjadikan Clubhouse syarikat bernilai USD 1 bilion.


Clubhouse pertama kali dilancarkan pada bulan Mac 2020 dan sejak itu menjadi salah satu aplikasi paling popular yang dilahirkan di Silicon Valley. Dalam aplikasi ini, pengguna dapat bergabung dengan ruangan maya untuk berbincang dan mendengar perbincangan mengenai berbagai topik.


Sejak dilancarkan, Clubhouse berjaya menarik beberapa nama besar untuk menyertai platformnya seperti Elon Musk, Mark Zuckerberg, Oprah dan banyak lagi.


Pada masa ini Clubhouse baru tersedia untuk pengguna iPhone. Untuk mengekalkan eksklusiviti, pengguna yang ingin bergabung mesti menerima undangan terlebih dahulu.


Walaupun kini eksklusif untuk iOS, Clubhouse sudah mempunyai lebih dari 10 juta pengguna mingguan aktif, kata pengasas bersama Clubhouse Paul Davison dan Rohan Seth. Manakala pada 24 Januari, pengguna aktif mingguan Clubhouse hanya 2 juta.

Previous Post Next Post

Contact Form