4 Petua Menjadi Pencipta Kandungan Terkenal Melalui Video Pendek

 


Perkembangan media sosial untuk berkongsi video pendek memudahkan sesiapa sahaja bekerja dan bahkan mendapat populariti. "Di masa depan, setiap orang akan terkenal di dunia selama 15 minit."

Jadi sekarang semua orang berpeluang menjadi pencipta kandungan terkenal. Oleh itu, jika ia menjadi impian anda, mari kita lihat 4 petua berikut yang dikongsi oleh Likee:


1. Penerokaan Bakat

Untuk menjadi pencipta kandungan terkenal, anda tidak perlu selalu berpartisipasi dalam membuat karya yang popular. Perkara pertama yang harus anda lakukan ialah mencungkil bakat anda. Dengan cara itu, anda tahu jenis kandungan yang anda mahir.



2. Kemahiran Menyunting Video Hone

Sekiranya anda ingin fokus menjadi pencipta kandungan, jangan lupa untuk selalu mengemas video anda semenarik mungkin. Mula belajar alat penyuntingan yang ada di aplikasi Likee.


Atau anda boleh menggunakan alat penyuntingan lain sebelum kandungannya dimuat naik. Terus mengasah kemahiran menyunting video anda untuk membuat kandungan video pendek unik yang menarik perhatian penonton.




3. Bersikap konsisten dalam membuat kandungan

Ketekalan adalah kunci. Sekiranya anda ingin menjadi pencipta kandungan terkenal, konsistenlah memuat naik karya. Dengan membuat kandungan anda secara konsisten, anda dapat bersaing dengan orang lain dalam menyampaikan pilihan kandungan untuk peminat anda.


Tetapi perlu diingat, konsistensi memuat naik kandungan juga harus berkadar langsung dengan kualiti video atau topik. Buat rancangan yang mengandungi tema yang akan anda muat naik ke media sosial.


Berdasarkan data dari Sprout Social, ada hari dan waktu tertentu dalam seminggu di mana anda dapat memperoleh keterlibatan maksimum untuk kandungan yang anda muat naik. Bagi kebanyakan platform, kadar pertunangan tertinggi dapat dilihat pada waktu pagi dan tengah hari pertengahan minggu.


Hari Rabu adalah hari terbaik untuk memuat naik kandungan baru di kebanyakan platform. Anda juga harus memeriksa masa terbaik untuk memuat naik kandungan di platform pilihan anda dan menjadualkan muat naik anda dengan sewajarnya.



4. Muat naik di pelbagai platform

Seiring berjalannya waktu, platform baru telah muncul. Sebagai pembuatan kandungan, anda harus mengikuti perkembangan ini untuk mengoptimumkan promosi jenama peribadi anda.


Jangan terlalu fokus pada satu media sosial. Sebilangan besar pencipta kandungan popular hanya berada di dua hingga tiga platform media sosial. Oleh itu, lebih baik anda memfokuskan usaha anda dalam membuat kandungan untuk mempromosikan jenama peribadi di lebih dari satu media sosial. Setelah anda memilih platform mana yang sesuai, anda perlu membuat profil baru atau mengoptimumkan yang ada mengikut jenama peribadi yang ingin anda buat.




4 Petua Menjadi Pencipta Kandungan Terkenal Melalui Video Pendek 4 Petua Menjadi Pencipta Kandungan Terkenal Melalui Video Pendek Reviewed by thecekodok on 4:17:00 AM Rating: 5
Powered by Blogger.