Apple Maps Kini Boleh Menunjukkan Lokasi Vaksinasi Covid-19


 Apple mengumumkan bahawa Peta Apple telah diperbaharui dengan maklumat mengenai lokasi vaksinasi dari VaccineFinder. VaccineFinder adalah laman web yang dikendalikan oleh Boston Children Hospital.


Laman web ini memberikan pelbagai maklumat mengenai kemungkinan dan ketersediaan vaksin Covid-19.


Pengguna dapat mencari lokasi vaksinasi terdekat di Peta Apple atau dengan bertanya kepada Siri "Di mana saya dapat vaksinasi Covid?".


Pada masa ini terdapat 20,000 lokasi dalam senarai, jumlah ini akan terus bertambah dalam beberapa minggu ke depan.


Memetik The Verge, Rabu (17/3/2021), setiap lokasi vaksinasi yang disenaraikan di Peta Apple juga akan dilengkapi dengan maklumat mengenai waktu operasi dan maklumat hubungan untuk setiap lokasi.


Di samping itu, ia juga akan dilengkapi dengan pautan laman web untuk memeriksa ketersediaan dan membuat janji.


Dengan ciri ini, Apple bergabung dengan sejumlah syarikat teknologi lain yang menawarkan maklumat mengenai ketersediaan vaksin, lokasi, dan membuat janji untuk vaksinasi Covid-19.


Sayangnya, pada masa ini maklumat mengenai vaksinasi Covid-19 dari Peta Apple hanya tersedia di Amerika Syarikat dan belum diketahui sama ada maklumat serupa juga dapat diakses oleh pengguna di negara lain


Sehari sebelumnya, Facebook mengumumkan bahawa ia akan menambahkan maklumat dari VaccineFinder ke halaman Pusat Maklumat Covidnya.


Dengan begitu, pengguna dapat mengetahui kapan dan di mana mereka dapat mengakses vaksinasi untuk membuat janji temu vaksinasi.


Pusat Maklumat Covid Facebook juga telah berkembang ke Instagram.


Sebenarnya, syarikat itu berusaha untuk mengembangkan chatbot WhatsApp pihak berkuasa kerajaan dan kesihatan untuk membantu orang mendaftar vaksinasi.


Bukan hanya itu, tetapi Google juga menawarkan lebih banyak cara untuk mencari maklumat mengenai vaksinasi.


Google mengumumkan bahawa orang boleh menggunakan Mesej Perniagaan di Peta Google dan carian Google untuk menghubungi farmasi tempatan milik syarikat dengan pertanyaan mengenai kelayakan vaksin, ketersediaan dan tempahan janji temu.

Previous Post Next Post

Contact Form