Bill Gates Ingin Hidup Sampai 95 Tahun, Ada Alasannya

 


Bill Gates mempunyai tujuan besar, iaitu dunia dapat terbebas dari ancaman perubahan iklim. Dia juga ingin melihat bagaimana perkembangan antisipasi perubahan iklim sehingga dia ingin menjalani kehidupan yang panjang.

Pengasas Microsoft telah menetapkan sasaran bahawa pada tahun 2050, pelepasan gas rumah kaca dapat dikurangkan secara mendadak, bahkan jika mungkin menjadi nol. Dia juga berharap dapat menyaksikannya secara langsung.


"Pada tahun 2050, saya akan berusia 95 tahun dan saya akan sangat gembira jika saya hidup untuk melihat hari ketika kita dapat mendekati (jumlah pelepasan) yang hampir dengan sifar," katanya.


"Ini akan sangat sulit, kerana ia memerlukan semua negara untuk terlibat. Itulah sebabnya pada tahun 2050 negara itu dipilih sebagai yang terbaik kerana ada banyak perkara yang harus dilakukan," tambahnya.


Beberapa pihak mengumumkan tahun 2030 untuk mencapai pelepasan sifar. Namun, menurut Bill Gates, sasarannya tidak realistik kerana jangka waktu terlalu pendek. "Ini sama sekali tidak realistik," katanya dalam wawancara terpisah.


Mengurangkan pelepasan karbon adalah sesuatu yang sukar kerana pelbagai bahan asas yang diperlukan oleh manusia masih bergantung padanya dan sukar dicari pengganti. Sudah ada penyelesaian yang berkaitan dengan kemudahan pengangkutan, tetapi masih ada banyak pekerjaan yang harus diselesaikan.


"Pada asasnya kami tidak melakukan banyak perkara seperti keluli, simen, daging. Elektrik, kenderaan penumpang, adalah satu pertiga dari masalah ini. Oleh itu, kami harus melakukan dua pertiga lagi," kata Bill Gates.


Sebelumnya, Bill Gates menyatakan, menyelesaikan masalah perubahan iklim akan menjadi pencapaian terbesar umat manusia. "(Masalah perubahan iklim) jauh lebih besar daripada pandemi. Dan ini memerlukan tahap kerjasama yang belum pernah dilakukan sebelumnya," katanya baru-baru ini.

Bill Gates Ingin Hidup Sampai 95 Tahun, Ada Alasannya Bill Gates Ingin Hidup Sampai 95 Tahun, Ada Alasannya Reviewed by thecekodok on 8:46:00 PM Rating: 5
Powered by Blogger.