Cara membisukan suara video di WhatsApp sebelum menghantar


 WhatsApp baru sahaja melancarkan ciri bisu video yang dapat mengeluarkan suara pada video. Fungsi ini dapat dinikmati oleh pengguna telefon bimbit Android.

Fungsi ini tersedia di aplikasi WhatsApp untuk Android versi 2.21.3.13. Bagi pengguna iPhone, harap bersabar kerana tidak ada maklumat kapan ciri ini akan tersedia untuk sistem operasi iOS.


Seperti namanya, ciri ini dapat mengeluarkan suara dalam video sebelum dikongsi oleh pengguna. Fitur ini berlaku untuk video yang dibagikan melalui chat dan status.


Cara membungkam video di WhatsApp sebelum menghantar:

Pastikan anda menggunakan aplikasi WhatsApp versi terbaru. Untuk mengemas kini aplikasi, buka Google Play Store, cari WhatsApp dan pilih kemas kini.

Setelah menggunakan versi terbaru WhatsApp, buka aplikasi pada peranti Android anda.

Buka kenalan yang ingin anda kirimkan video, kemudian pilih ikon kamera di lajur perbualan.

Untuk berkongsi video di Status WhatsApp, klik pada ikon kamera yang terdapat di sudut kanan bawah.

Anda boleh merakam video baru atau memilih video yang sudah ada di galeri telefon.

Setelah selesai merakam atau memilih video untuk dihantar, klik ikon pembesar suara yang terdapat di sudut kiri atas di bawah gelangsar video. Klik sekali untuk mematikan video.

Cara mengeluarkan suara pada video WhatsApp

Selepas itu klik butang kirim untuk menghantar video seperti biasa.

Sekiranya anda telah mengemas kini WhatsApp ke versi terbaru tetapi tidak menemui ciri bisu video, jangan risau kerana ciri ini mungkin dilancarkan secara beransur-ansur kepada semua pengguna.


Setakat ini, pengguna WhatsApp belum dapat mengeluarkan suara pada video yang ingin dihantar melalui sembang atau berkongsi di Status. Sekiranya anda ingin mendiamkan suara dalam video, pengguna mesti bergantung pada aplikasi pihak ketiga.


WhatsApp agak lewat memperkenalkan ciri ini jika dibandingkan dengan saudaranya Instagram. Perkhidmatan perkongsian foto ini dapat menghilangkan suara dalam video, baik yang akan dimuat melalui Cerita atau dihantar melalui Mesej Langsung.

Cara membisukan suara video di WhatsApp sebelum menghantar Cara membisukan suara video di WhatsApp sebelum menghantar Reviewed by thecekodok on 9:10:00 PM Rating: 5
Powered by Blogger.