Cara Mudah Membuat dan Menggunakan Ciri Google Docs


Anda masih pernah mendengar tentang Google Docs? Adakah ini pertama kalinya mendengar istilah itu dan bertanya-tanya untuk apa ia sebenarnya boleh digunakan?


Baiklah, bagi mereka yang kini bersekolah apatah lagi di kuliah, mengetahui bagaimana dan faedah menggunakan Google Docs sangat penting.






Kemudahan yang disediakan oleh syarikat gergasi Google mempunyai banyak faedah, terutama untuk menyelesaikan pelbagai tugas yang perlu dilakukan dalam satu pasukan. Terutama semasa wabak sekarang, yang membuat orang keliru yang pergi ke sekolah dan mendapat tugasan berkumpulan. Anda tidak perlu risau lagi kerana anda akan mengetahui fungsi dan ciri Google Docs, serta cara menggunakannya.




Bagi anda yang sudah mengetahui dan sering menggunakan Microsoft Word, Dokumen Google sebenarnya berfungsi dan cara menggunakannya tidak jauh berbeza dengan ciri Microsoft. Perbezaan antara keduanya terletak pada cara penggunaannya dan juga fungsi yang mereka sediakan.




Sekiranya Microsoft Word hanya dapat digunakan pada satu perangkat saja dan jika misalnya rakan anda ingin mengedit fail, anda harus memindahkannya ke peranti lain terlebih dahulu, bukan?




Nah, Dokumen Google berada dalam talian dan anda tidak perlu memindahkan fail dari satu peranti ke peranti lain. Anda hanya perlu membuka akses dari halaman fail Google Docs yang telah dibuat dan hanya berkongsi pautan dengan orang lain yang ingin mengaksesnya. Bukan hanya untuk menulis dan memproses kata-kata, tetapi juga Google Docs menyediakan pelbagai ciri lain yang dapat mempermudah kerja anda.




Google Docs juga mempunyai ciri lain, seperti Helaian, Slaid, Gambar, dan Bentuk. Anda juga boleh membuat powerpoint dengan rakan lain menggunakan hanya ciri Google Slaid. Di samping itu, bagi mereka yang menyukai ciri Excel, Lembaran Google itu sendiri adalah bentuk Microsoft Excel dalam talian.




Cara ciri ini berfungsi sama, anda hanya perlu berkongsi pautan fail dan anda dan rakan kumpulan anda dapat menyelesaikan kerja bersama pada masa yang sama. Anda boleh membuat, mengedit, dan mengakses bila-bila masa dan di mana sahaja yang anda mahukan.


Anda  sudah tentu sudah mempunyai e-mel dengan domain Gmail, bukan? Sekiranya tidak, anda perlu membuat e-mel terlebih dahulu sebelum dapat menggunakan ciri Google Docs. Sekiranya anda ingin mengakses melalui telefon pintar, anda boleh memuat turun aplikasi terlebih dahulu melalui Playstore atau Appstore.




Sekiranya menggunakan komputer riba atau peranti komputer, Anda dapat langsung menuju ke halaman docs.google.com atau juga melalui sudut kanan atas halaman carian Google dan klik pada bahagian yang mengatakan Dokumen dengan logo biru.




Untuk mula menulis, Anda boleh memulakan dengan halaman kosong dan menulis apa yang perlu dilakukan. Di halaman Google Docs, anda akan melihat pelbagai butang yang sebenarnya tidak jauh berbeza dengan Microsoft Words.




Sekiranya anda ingin bekerjasama dengan orang lain, cukup dengan menekan butang kongsi yang berada di sudut kanan atas. Anda dapat mengatur sama ada untuk menjemput melalui e-mel atau membuka akses secara langsung dengan hanya berkongsi pautan. Selepas itu, anda hanya klik selesai dan Google Docs dapat digunakan.




Sangat mudah, bukan? Ayuh, segera manfaatkan Google Docs untuk menyelesaikan tugas.

Cara Mudah Membuat dan Menggunakan Ciri Google Docs Cara Mudah Membuat dan Menggunakan Ciri  Google Docs Reviewed by thecekodok on 4:52:00 AM Rating: 5
Powered by Blogger.