Penumpang Pesawat Masa Depan Duduk di Sayap


 Mari memperkenalkan Flying V, ini adalah pesawat masa depan di mana penumpang duduk di sayap. Adakah ia selamat?

Agak mengejutkan, tetapi itulah jenis konsep yang ditawarkan kenderaan masa depan. Flying V dikembangkan oleh penyelidik di Universiti Teknologi Delft, Belanda, dengan kerjasama syarikat penerbangan KLM.


Sebelum ini, Flying V telah dipersembahkan pada bulan Jun tahun lalu dan dikembangkan secara intensif pada masa itu. Pesawat ini direka untuk menampung sehingga 314 penumpang di kedua-dua belah sayapnya, dengan dua kelas penerbangan.



Memang, kehadirannya sekarang hanyalah replika, tetapi pesawat itu mempunyai kelebihan luar biasa. Ini kerana Flying V, yang memiliki bentuk aerodinamis, dirancang agar efisien bahan bakar dengan harapan dapat mengurangi penggunaan bahan bakar dibandingkan dengan model pesawat lain.


Reka bentuk futuristik Flying V memang sangat unik, bukan hanya untuk penumpang yang harus mengisi tempat duduk di sayap, kargo dan kereta kebal juga berada di sayap besar.


Replika pesawat juga berjaya diterbangkan dalam percubaan yang dilakukan di Jerman, yang panjangnya 3 meter dan berat 22.5 kilogram. Percubaan berjalan lancar dengan beberapa ujian yang dijalankan seperti ujian lepas landas, manuver ke udara untuk mendarat dan perkara teknikal lain yang berjalan seperti yang dirancang.


"Pengiraan komputer telah meramalkan bahawa bentuk aerodinamik pesawat dan berat yang lebih ringan akan mengurangkan penggunaan bahan bakar hingga 20% berbanding dengan pesawat paling maju sekarang," tulis para penyelidik.


Masih perlu melakukan banyak penyelidikan sehingga pesawat ini dinyatakan siap beroperasi. Menurut Reolof Vos, pakar pesawat dari Universiti Delft, masalah terbesar mungkin berkaitan dengan keselesaan penumpang ketika mendarat dalam keadaan cuaca yang tidak baik.


Bukan tanpa kekurangan Flying V sebagai pesawat moden, kerana kedudukan penumpang di sayap membuat mereka merasa sedikit gemetar ketika mengalami proses pendaratan yang kasar. Ini jelas menjadikan penumpang tidak selesa, dan penyelesaiannya sedang dipertimbangkan.

Penumpang Pesawat Masa Depan Duduk di Sayap Penumpang Pesawat Masa Depan Duduk di Sayap Reviewed by thecekodok on 4:46:00 AM Rating: 5
Powered by Blogger.