Elon Musk Menjual Nyanyiannya Sebagai Token Cryptocurrency


 Elon Musk menyertai token demam wang kripto atau token bukan fungible (NFT) untuk membuat lagu tekno mengenai aset digital. Lebih hebat lagi, lagu ini juga dijual sebagai NFT.

Lagu itu dimuat naik oleh Musk melalui akaun Twitternya tanpa penjelasan. Lagu ini mempunyai lirik yang sangat sederhana, hanya perkataan 'NFT' yang diulang dan diikuti oleh suara wanita yang menyanyikan liriknya, "NFT untuk kesombongan anda, komputer tidak pernah tidur, ia disahkan, ia dijamin."


Lagu ini juga disertai dengan video animasi yang memaparkan piala emas dengan pelbagai rujukan kepada teknologi termasuk ikon anjing dan duit syiling yang mewakili Dogecoin, salah satu mata wang digital kegemaran Musk.



Selain itu, di bahagian atas trofi, terdapat juga prasasti 'Vanity Trophy' yang berputar di sebalik bola. Di bahagian bawah piala adalah perkataan HODL, yang bermaksud 'berpegang pada kehidupan yang dikasihi'.


Saya menjual lagu ini mengenai NFT sebagai NFT pic.twitter.com/B4EZLlesPx


- Elon Musk (@elonmusk) 15 Mac 2021


Akronim HODL juga dipercayai sebagai slanga dalam talian yang popular di kalangan komuniti bitcoin kerana mendorong para pengikut untuk tidak menjual aset mereka.


Musk tidak memberikan pautan penjualan untuk NFT-nya dalam tweet, jadi tidak diketahui apakah muzik itu telah dijual atau akan dijual kemudian. Tidak diketahui platform apa yang dipilih oleh CEO Tesla untuk menjual lagu-lagunya.


Sebagai aktivis cryptocurrency, tidak hairanlah Musk telah melonjak ke dunia NFT. NFT adalah aset digital yang unik, biasanya karya seni atau klip video, yang dapat dibeli dan dirakam oleh seseorang di blockchain.


Pembeli NFT kemudiannya akan menerima resit digital yang membuktikan pemilikan mereka dan memastikan bahawa aset yang dibeli adalah asli. Tidak seperti mata wang maya yang lain, NFT tidak dapat ditukar dengan aset lain.


Menariknya, isteri Musk yang juga pemuzik, Grimes, baru-baru ini menjual koleksi seni digitalnya yang berjudul 'WarNymph' sebagai NFT dengan harga USD 5.8 juta. Ketua Pegawai Eksekutif Twitter Jack Dorsey juga melelongkan tweet pertamanya sebagai NFT dengan harga USD 2.5 juta.

Elon Musk Menjual Nyanyiannya Sebagai Token Cryptocurrency Elon Musk Menjual Nyanyiannya Sebagai Token Cryptocurrency Reviewed by thecekodok on 6:51:00 PM Rating: 5
Powered by Blogger.