Review Samsung Galaxy Buds Pro: Berkurang Mengurangkan Kebisingan dan Mengurangkan Kelewatan

 


Galaxy Buds Pro secara rasmi menjadi fon telinga TWS (True Wireless Stereo) terbaru Samsung. TWS hadir pada masa yang sama dengan pelancaran garis Galaxy S21.


Samsung mendakwa Galaxy Buds Pro hadir dengan ciri Intelligence Active Noise Cancelling (ANC) yang paling pintar di kelasnya. Kerana, TWS mampu mengurangkan kebisingan di latar belakang hingga 99 peratus.


Ciri ANC dalam TWS hadir dalam dua pilihan, iaitu tinggi dan rendah. Selain ANC, Samsung juga menyertakan beberapa ciri lain, seperti Game Mode dan Ambient Sound.


Thecekodok.com berpeluang untuk mencuba kemampuan TWS baru ini. Jadi, bagaimana prestasi Galaxy Buds Pro? Untuk mengetahui, lihat ulasan kami di bawah.


Reka bentuk Galaxy Buds Pro mengingatkan kita pada model TWS lama Samsung, iaitu Galaxy Buds Plus. Walaupun tidak seratus peratus serupa, reka bentuk yang digunakan kelihatan serupa.


Dapat dilihat bahawa bentuknya cenderung bulat ditambah dengan adanya pengawal pad sentuh di bahagian luar. Reka bentuk ini jelas berbeza dengan Galaxy Buds Live yang mempunyai rekaan seperti kacang.


Selain dari bentuknya yang ringkas, berat Galaxy Buds Pro juga cukup ringan. Oleh itu, TWS sangat selesa digunakan, walaupun dalam jangka masa yang lama.


Dengan reka bentuk in-ear, TWS ini mesti diakui tidak mudah dipisahkan. Apabila dipasang dan disesuaikan pada lekuk telinga, Galaxy Buds Pro tetap di tempatnya, walaupun kami menggelengkan kepala.


Samsung juga telah memberikannya sijil IPX7. Atas sebab ini, Galaxy Buds Pro masih boleh digunakan ketika pengguna berpeluh, bahkan terkena air.


Mengenai prestasi audio, kami merasakan bahawa Galaxy Buds Pro mampu memberikan pengalaman mendengar muzik yang luar biasa. Bunyi yang dihasilkan oleh TWS cukup terperinci dan jelas.


Output suara TWS sesuai untuk mendengar muzik dari pelbagai genre, dengan suara yang cenderung seimbang. Bass dan treble yang dihasilkan terasa tepat.


Perkara lain yang kami perhatikan juga menarik adalah bahawa kelantangan Galaxy Buds Pro cukup cepat, jadi menggunakannya pada volume hingga 100 persen sangat tidak digalakkan.


Samsung juga menyertakan fitur penyetaraan penyamaan bagi pengguna yang senang melakukannya. Namun, untuk melakukannya, pengguna mesti memuat turun aplikasi Galaxy Wearable terlebih dahulu.


Galaxy Buds Pro juga mempunyai pengasingan suara yang sangat baik, jadi ketika digunakan di kawasan umum dengan tingkat kebisingan yang rendah, kami tidak merasa perlu mengaktifkan ANC.


Sementara itu, ketika mengaktifkan fitur ANC, keupayaan pengasingan suara meningkat. Semasa kami mencubanya di stesen dengan persimpangan kebisingan yang tinggi, Galaxy Buds Pro dapat menekan bunyi ambien dengan baik.


Bunyi persekitaran, seperti orang yang bercakap atau suasana di dalam stesen hampir tidak dapat didengar. Hanya suara kereta api yang bergerak atau pengumuman yang disiarkan masih dapat didengar, tetapi pengsan.


Pada beberapa kesempatan, kami juga mencuba Galaxy Buds Pro untuk membuat panggilan video dan suara. Hasilnya, mikrofon TWS ini cukup kemas, kerana pembicara kami dapat mendengar dengan jelas.


Keupayaan ANC pada Galaxy Buds Pro juga seimbang dengan ciri Ambient Sound. Jadi, pengguna masih berwaspada dengan keadaan sekitar ketika menggunakan TWS.


Samsung menyediakan beberapa tahap Suara Ambien, dari rendah hingga tinggi. Diakui, ciri ini cukup membantu, terutama jika anda menggunakannya di kawasan umum, kerana anda masih dapat mengetahui kawasan sekitarnya.


Terdapat juga kemampuan Deteksi Suara yang dapat dimanfaatkan oleh pengguna. Apabila fitur ini aktif, Galaxy Buds Pro dapat mengesan suara pengguna, sehingga ketika bercakap mod secara automatik akan ditetapkan ke Ambient Sound.


Dengan ciri ini, pengguna tidak perlu repot mengatur TWS ke mod Suara Ambient ketika bercakap dengan orang lain. Kemudian, setelah 10 saat suara pengguna tidak dapat dikesan, Galaxy Buds Pro akan kembali ke keadaan awal sebelum menukar ke mod Suara Ambient.


Sama seperti siri Galaxy Buds sebelumnya, pengguna dapat mengetuk badan TWS untuk memberikan perintah, seperti ketuk sekali untuk menghentikan lagu atau ketuk dua kali untuk melangkau lagu ke trek berikutnya.


Selain itu, terdapat juga fitur Sentuh dan Tahan. Sesuai namanya, pengguna dapat menyentuh dan menahan badan TWS untuk melakukan beberapa aktiviti yang perlu ditetapkan terlebih dahulu pada Galaxy Wearables, seperti akses Bixby, mengatur volume, dan akses Spotify.


Samsung juga telah memasukkan fitur Game Mode dalam TWS. Seperti namanya, ciri ini membolehkan Galaxy Buds Pro mengurangkan kelewatan audio untuk pengalaman permainan yang lebih baik.


Secara keseluruhan, Galaxy Buds Pro boleh dikatakan TWS yang menawarkan pakej lengkap. Selain daripada reka bentuk yang padat dan penggunaan yang selesa, peranti ini mampu menawarkan kualiti suara yang licin.


Harus diakui bahawa array ciri yang disematkan memperkayakan pengalaman pengguna bagi pengguna. Bermula dari ciri ANC, Ambient Sound, hingga Game Mode.


Samsung juga memperkenalkan peningkatan fitur pada Galaxy Buds Pro, jika dibandingkan dengan pendahulunya. Ini ditunjukkan oleh pensijilan IPX7 dan kemampuan untuk menyesuaikan kelantangan secara langsung dari badan TWS.


Untuk itu, kami merasakan bahawa Galaxy Buds Pro boleh menjadi pilihan bagi anda yang memerlukan TWS dengan prestasi tinggi, badan ringan, ciri tambahan untuk menyokong pergerakan.


Keupayaan TWS juga disokong oleh bateri yang cukup baik. Galaxy Buds Pro dapat diandalkan untuk penggunaan sepanjang hari, seperti mendengar muzik, menonton filem, atau melakukan persidangan video.

Previous Post Next Post

Contact Form