Review Galaxy S21, HP Compact mempunyai prestasi yang pantas

 


Ketika Galaxy Unpacked diadakan Januari lalu, semua mata tertuju pada Galaxy S21 Ultra, yang membawa spesifikasi dan ciri paling kuat. Galaxy S21 ketinggalan zaman, walaupun di belakang badannya yang ringkas terdapat daya tarikan yang kurang menggoda.

Menggunakan Galaxy S21 selama beberapa minggu dan jatuh cinta. Berikut adalah tinjauan ringkas mengenai pengalaman kami menggunakan telefon ini.


Semasa kami mencengkam Galaxy S21, kami segera menyukainya. Kerana dimensi 151.7 x 71.2 x 7.9 mm begitu padat, menjadikannya selesa di tangan dan begitu ketat di tangan.


Nampaknya jarang telefon bimbit unggulan membawa dimensi kecil seperti Galaxy S21. Selain Samsung, hanya Apple yang mengeluarkan iPhone 12 Mini. Mudah-mudahan, kedua-dua telefon bimbit itu memprovokasi vendor lain untuk menyampaikan perkara yang serupa.


Varian  Phantom Violet, ia kelihatan sangat manis untuk dilihat. Warna emas pada rekaan Contour Cut kelihatan sangat berkelas dan digabungkan dengan nuansa ungu pada penutup belakang.


Menyegarkan sedikit, Contour Cut itu sendiri adalah rekaan baru yang dibuat oleh Samsung. Raksasa teknologi Korea Selatan ini menyatukan 'rumah' kamera dengan bingkai badan. Konsep ini tidak pernah digunakan sebelumnya, jadi ini memberikan penyegaran mengenai penampilan siri Galaxy S21.


Berpusing ke belakang Galaxy S21, Samsung memberikan sentuhan matte yang terasa halus, bebas noda sidik jari dan benar-benar menyamarkan bahan yang digunakan. Ya, anda tidak akan menyedari bahagian belakangnya diperbuat daripada plastik polikarbonat. Dan yang mengejutkan, telefon ini mempunyai IP68, alias tahan air dan habuk.


Bercakap tentang dimensi yang sangat kecil menjadikan berat Galaxy S21 ringan. Beratnya hanya 169 gram, walaupun layarnya dilapisi dengan Gorilla Glass Victus dan bingkai menggunakan aluminium.


Dengan harga yang lebih rendah daripada Galaxy S21 Ultra, Samsung membuat sejumlah pemotongan fitur, salah satunya ada di layar. Galaxy S21 memiliki layar datar, resolusi turun dari QHD ke Full HD.


Nasib baik, kadar penyegaran skrin telefon bimbit ini masih 120 Hz dan mempunyai tahap kecerahan hingga 1.300 nits. Selain itu, penggunaan panel Dynamic AMOLED 2X menjadikan rawatan warna tetap merosakkan mata.


Dengan peregangan layar 6,2 inci, cukup untuk menikmati video, bermain permainan atau membaca teks.


Samsung juga telah melakukan penambahbaikan yang ketara pada pengimbas cap jari pada Galaxy S21 berbanding sebelumnya. Sensor itu sendiri 70% lebih besar sehingga mudah melekatkan jari anda, dan prestasinya lebih pantas.


Tiga kamera tertanam di bahagian belakang Galaxy S21. Kamera utama berukuran 12 MP (lebar), ditambah dengan lensa telefoto 64 MP dan ultra lebar 12 MP.


Tidak dapat dinafikan bahawa peranti Samsung baru ini mampu menangkap gambar yang indah. Perinciannya tajam, warnanya terang, dan kadang-kadang foto tidak perlu diberi sejumlah penapis atau pemprosesan untuk dimuat ke media sosial.


Galaxy S21 di Indonesia dikuasakan oleh Exynos 2100. Samsung menggabungkannya dengan 8 GB RAM LPDDR5.


Ramuan ini mampu memberikan prestasi pantas untuk mengakses sejumlah aplikasi sekaligus. Mainan permainan Call of Duty Mobile berjalan lancar dengan tetapan sejajar kanan. Berkat kadar penyegaran 120 Hz, ini menjadikan permainan kelihatan lebih lancar.


Sempat menguji telefon ini dengan sejumlah aplikasi penanda aras. Hasilnya tinggi untuk kelasnya.


- Antutu 592193


- Prestasi PCMark Work 2.0 10769


- Teras Tunggal Geekbench: 1007


- Geekbench Multi Core: 3231


Hasil ujian Galaxy S21 Ultra


- Antutu 637797


- Prestasi PCMark Work 2.0 14512


- Teras Tunggal Geekbench: 733


- Geekbench Multi Core: 3264


Kerana badan kecil menjadikan bateri hanya 4,000 mAh. Dengan kapasiti ini, ia dapat memberi tenaga sehingga 9 jam penggunaan dengan layar yang diset ke mod adaptif.


Dan yang pasti, ketika kami menguji menggunakan PCMark, skor ujian Life 2.0 Battery Life mencapai 9 jam 57 minit. Samsung melengkapkan Galaxy S21 dengan pengecasan pantas 25W. Masa 30 minit diperlukan untuk bateri dicas 55%.


Galaxy S21 menawarkan badan yang ringkas sehingga selesa dipegang. Mengendalikannya dengan satu tangan tidak menjadi masalah, setiap sudut sangat mudah dijangkau.


Prestasi telefon bimbit ini tidak kurang hebatnya. Bermain COD Mobile dengan tetapan tertinggi berjaya dihancurkan tanpa ketinggalan.


Badan kecilnya menjadikan kapasiti bateri tidak sebesar itu, hanya 4.000 mAh. Apabila menggunakan standard, kuasa boleh bertahan hingga 8 jam.


Malangnya, Samsung masih memberikan sokongan untuk mengecas pengecas 25W, walaupun pesaingnya hampir menggandakan jumlah itu. Dan semasa membeli telefon ini, anda perlu mengeluarkan anggaran tambahan untuk membeli pengecas. Kerana seperti yang anda ketahui, Samsung menanggalkan aksesori penting itu.


Telefon ini juga tidak menyediakan slot microSD, jadi ada baiknya memilih pilihan memori dalaman yang luas juga.

Review Galaxy S21, HP Compact mempunyai prestasi yang pantas Review Galaxy S21, HP Compact mempunyai prestasi yang pantas Reviewed by thecekodok on 7:20:00 PM Rating: 5
Powered by Blogger.