Elon Musk Yang Mahu Mati di Marikh

 


Elon Musk tidak hanya mahu membina penjajahan di Marikh. Dia juga mempunyai keinginan untuk mati di Planet Mars.

Dia menyatakan hal ini pada tahun 2013, ketika dia menghadiri SXSW, seperti yang dikutip oleh CNET, Isnin (1/3/2021). Dalam perbualan ini, Musk berbicara tentang harapannya agar suatu hari umat manusia dapat meninggalkan planet ini dan sampai ke Marikh.


Mengapa anda mesti meninggalkan Bumi? Sebabnya penting, kerana dalam 500 juta hingga satu miliar tahun, Matahari kita akan mengembang dan memanaskan Bumi, menjadikannya tidak dapat dihuni.



Musk menjelaskan bahawa dia ingin mengambil bahagian dalam misi Mars dan tinggal di sana selama-lamanya. Dia berharap syarikat-syarikat yang diasaskannya di Bumi dapat bertahan tanpanya.


Ketetapan bos Tesla, SpaceX dan The Boring Company sangat besar. Sudah lama Elon Musk mengatakan bahawa dia tidak pernah berharap untuk kembali ke Bumi setelah misi ke Marikh. Yang pasti, dia mahukan teknologi roket cukup baik untuk membawanya ke sana dengan selamat.


"Saya memberitahu anda bahawa saya mahu mati di Marikh," katanya.


Pengasas PayPal telah gigih memperjuangkan pengembangan kehidupan di Marikh sejak beberapa tahun yang lalu. Musk diketahui mempunyai cita-cita untuk membawa 1 juta penduduk Bumi ke Planet Merah dengan sasaran realisasi pada tahun 2050.


Pada masa ini, SpaceX memberi tumpuan untuk membina 1,000 kapal angkasa di sebuah kemudahan di Texas selama 10 tahun akan datang. Rancangannya, Musk akan membuat 100 roket setiap tahun.


Walaupun kelihatan menakutkan untuk memulakan hidup lagi di Marikh, banyak orang tertarik dengan idea Musk. Adakah anda salah seorang yang ingin tinggal di Marikh?

Previous Post Next Post

Contact Form