Fakta WhatsApp mengenai akaun dan privasi anda

 


Dua bulan bukan masa yang lama. Pada 15 Mei, WhatsApp akan memperkenalkan peraturan privasi baru yang kontroversial. Pengguna tidak wajib menerimanya, tetapi ada akibat yang tidak ringan. Inilah fakta-fakta:

WhatsApp tidak akan menghapus akaun jika belum menerima dasar privasi baru. "Agar anda memiliki cukup waktu untuk mengkaji perubahan, kami telah menangguhkan tarikh kemas kini yang berkuatkuasa pada 15 Mei 2021. Sekiranya anda belum menerima kemas kini sehingga tarikh tersebut, WhatsApp tidak akan menghapus akaun anda," kata WhatsApp .


"Namun, Anda tidak akan mendapat semua fungsi WhatsApp sehingga anda menerima kemas kini. Sementara itu, anda masih dapat menerima panggilan dan pemberitahuan, tetapi anda tidak akan dapat membaca atau mengirim mesej di WhatsApp," tambah mereka.


Untuk apa WhatsApp jika anda tidak dapat menghantar mesej? Sehingga dapat dikatakan bahawa akaun yang belum menerima peraturan privasi baru adalah akaun yang ditangguhkan. Hanya dapat menerima panggilan dan pemberitahuan tentunya sangat sukar bagi pengguna.


Bagi pengguna yang belum menerimanya, ada beberapa pilihan yang dapat diambil. Pengguna masih dapat menerima kemas kini ini setelah 15 Mei 2021. Namun, sudah pasti akaun akan dikategorikan berdasarkan polisi mengenai pengguna yang tidak aktif.


Dasar pengguna yang tidak aktif bermaksud terdapat had masa 120 hari sebelum akaun dihapuskan. Jika pengguna masih tidak mahu menerima dasar privasi yang baru, WhatsApp memberikan beberapa cadangan untuk persiapan kerana akaun tersebut masih akan dihapus pada akhirnya.


"Sebelum 15 Mei 2021, Anda dapat mengeksport riwayat sembang di Android atau iPhone, dan memuat turun laporan akaun anda. Jika anda ingin menghapus akaun anda di Android, iPhone, atau KaiOS, kami harap anda mempertimbangkan kembali," kata WhatsApp.


WhatsApp juga memperhebatkan sosialisasi sehingga pengguna memahami peraturan privasi baru dan tidak salah faham. WhatsApp telah berkongsi pendidikan melalui status pada Januari 2021. Secara keseluruhan, terdapat empat status yang dimuat naik oleh WhatsApp untuk memastikan pengguna bahawa mesej mereka akan tetap selamat dan disulitkan.


"WhatsApp kini dalam status! Kami akan memberitahu anda mengenai ciri dan kemas kini baru di sini," tulis WhatsApp dalam status pertamanya.


Mereka juga menekankan menjaga privasi pengguna. "Satu perkara yang tidak baru adalah komitmen kami terhadap privasi anda. WhatsApp tidak dapat mendengar perbualan peribadi anda kerana ia dienkripsi dari hujung ke hujung," jelas WhatsApp.


Di samping itu, terdapat pergerakan lain. Nanti, akan ada pemberitahuan di atas baris sembang. Jika anda mengklik, anda akan berpindah ke halaman lain. Pemberitahuan ini akan tetap ada di baris perbualan, orang akan menemui pemberitahuan ini sehingga polisi tersebut berkuat kuasa dan dapat mengetahui apa kesannya polisinya.


WhatsApp tidak mempunyai masalah jika pengguna juga menggunakan aplikasi pesaing. Sebenarnya, WhatsApp gembira apabila pengguna mempunyai pilihan untuk menukar mesej.


Sangat penting bahawa orang mempunyai pilihan untuk menggunakan aplikasi pesanan apa pun dan itu bagus. Banyak orang menggunakan aplikasi yang berbeza. Ada rakan yang menggunakan aplikasi tertentu, ibu bapa menggunakan aplikasi lain, rakan anda dapat menggunakan aplikasi yang berbeza dan tidak biasa, dan itulah hanya semula jadi.


Selanjutnya, Sravanthi mengatakan bahawa WhatsApp memahami bahawa masalah keselamatan sangat penting. Oleh itu, dia menekankan bahawa WhatsApp akan sentiasa memperhatikan keselamatan perbualan antara pengguna dan data peribadi sensitif yang lain.


Isyarat dan WhatsApp menggunakan enkripsi end-to-end kerana ini adalah protokol terbaik industri, ini adalah cara bagi pengguna untuk bercakap dengan selamat. Kami sedar bahawa keselamatan mula menjadi arus perdana dan normal, saya rasa orang mesti memahami pentingnya keselamatan.


WhatsApp menyatakan bahawa ia hanya mengumpulkan maklumat minimum dari pengguna. Semua juga dilakukan untuk memberikan layanan yang baik kepada pengguna.


Semasa mendaftar WhatsApp, anda mesti memberikan nombor telefon anda, nama, anda menambahkan foto profil, dan anda mesti berkongsi sedikit maklumat dengan WhatsApp.


3 tahun yang lalu, setelah WhatsApp dibeli oleh Facebook dan WhatsApp menjadi popular, kami menggunakan infrastruktur teknologi Facebook untuk memberikan perkhidmatan terbaik. Kerana Facebook mempunyai sumbernya. Tetapi perincian telefon bimbit kami, kami tidak pernah mengumpulkan, apalagi berkongsi. Facebook tidak berkongsi perbualan, kenalan anda., sejarah telefon. Jadi apa yang kami kongsi hanya untuk elaun prestasi


Sekiranya anda mengatakan bahawa kami berkongsi maklumat dengan Facebook, saya rasa pernyataan itu tidak tepat.

Fakta WhatsApp mengenai akaun dan privasi anda Fakta WhatsApp mengenai akaun dan privasi anda Reviewed by thecekodok on 1:32:00 PM Rating: 5
Powered by Blogger.