iPad Pro dengan chipset setara M1 akan tiba pada April 2021


 Apple dilaporkan sedang mengusahakan iPad Pro generasi terbaru yang dikeluarkan tahun ini. Menurut khabar angin sebelumnya, iPad Pro baru ini akan menggunakan chipset yang setara dengan M1.


Sekarang, menurut laporan Bloomberg terbaru, tablet tersebut akan diperkenalkan dalam waktu dekat.


Berdasarkan maklumat dari sumber yang mengetahui hal ini, seperti dikutip dari GSM Arena, Khamis (18/3/2021), Apple akan mengungkapkannya pada sebuah acara yang akan diadakan pada April 2021.


Selain menggunakan chipset setara M1 yang digunakan dalam MacBook terbaru, Apple dikatakan akan meningkatkan kemampuan lain dari iPad Pro, seperti kamera dan kemungkinan menggunakan layar LED mini.


Bukan itu sahaja, iPad Pro baru dikatakan menggunakan penyambung Thunderbolt. Ia berbeza dengan barisan iPad Pro semasa yang masih menggunakan port USB Type-C.


Kehadiran penyambung Thunderbolt dikatakan memberikan pengalaman penyambungan yang lebih baik, termasuk untuk monitor luaran, cakera keras, dan periferal lain.


Tidak hanya generasi terbaru iPad Pro, laporan itu juga menyebutkan bahawa ada kemungkinan Apple akan memperkenalkan iPad Air yang akan memiliki bezel layar yang lebih tipis.


Sebaliknya, Apple dilaporkan melobi pemerintah India mengenai rancangan pengeluaran iPad untuk pertama kalinya di negara ini.


Menurut laporan Reuters, India merancang untuk melancarkan skim insentif yang dirancang untuk meningkatkan eksport produk komputer dari India.


Apple dilaporkan setuju, tetapi sekarang syarikat itu mencari perjanjian yang baik.


Memetik The Verge, Jumaat (19/2/2021), inisiatif ini akan memerlukan anggaran hingga 70 bilion Rupiah atau setara dengan USD 964 juta dan dijalankan selama lima tahun.


Walaupun begitu, Apple meminta inisiatif anggarannya meningkat tiga kali ganda menjadi 200 juta Rupee.


Apple berpendapat bahawa ketika ini rantaian bekalan India belum mempunyai skala untuk memenuhi permintaan pengeluaran Apple.


Harap diperhatikan, Apple telah membuat iPhone di India sejak tahun 2018. Ini dilakukan untuk mengelakkan tarif import baru yang dikenakan oleh pemerintah India sebagai sebahagian daripada inisiatif "Make in India".


Syarikat itu juga telah berusaha mempelbagaikan pembuatannya di luar China pada bulan lalu. Nikkei juga melaporkan bahawa sejumlah pengeluaran iPad akan dipindahkan ke Vietnam pada tahun 2021.


Dengan ini, ini adalah pertama kalinya terdapat pengeluar iPad besar di luar China.


Kepada Reuters, dua sumber yang tidak disebutkan namanya mendedahkan bahawa iPad akan dihasilkan di India melalui salah satu kontraktor Apple, pada awal 2021. Rakan perkilangan Apple di India kini merangkumi Foxconn, Pegatron dan Wistron.

Previous Post Next Post

Contact Form