Kebocoran IPhone 13: Notch Lebih Kecil dan Bateri Lebih Besar

 


Satu siri kebocoran mengenai iPhone 13 baru-baru ini dikongsi oleh penganalisis TFI Securities, Ming-Chi Kuo. Dia juga berkongsi ramalannya mengenai telefon bimbit pertama yang boleh dilipat Apple.

Untuk barisan iPhone 13 yang dilancarkan tahun ini, Kuo mengatakan ia akan terdiri daripada model yang sama dengan iPhone 12. Ini bermakna bahawa walaupun iPhone 12 mini dilaporkan tidak laris, Apple masih akan melancarkan pengganti tahun ini.


Dari segi reka bentuk, iPhone 13 akan mempunyai kedudukan yang lebih kecil. Telefon ini juga akan mempunyai bateri yang lebih besar berkat reka bentuk dalaman yang lebih menjimatkan ruang, serta modem 5G dan kamera yang lebih baik.



Setelah tahun ini, Kuo meramalkan Apple tidak akan lagi menggunakan takik dan beralih ke reka bentuk lubang-pukulan yang digunakan oleh banyak ponsel unggulan lain, seperti yang dikutip oleh CNBC, Selasa (2/3/2021).


Dia meramalkan Apple akan melepaskan iPhone layar penuh tanpa kedudukan, sensor cap jari di bawah paparan dan kamera telefoto yang lebih maju seawal 2023.


Tetapi dari segi ukuran, iPhone 13 akan mempunyai dimensi yang sama dengan iPhone 12. Varian mini masih akan menggunakan skrin 5,4 inci, dua model akan menggunakan skrin 6.1 inci dan varian Max akan menggunakan skrin 6,7 inci.


Kuo berkata dua varian teratas iPhone 13 akan mendapat peningkatan paling banyak. Kedua-dua model akan mempunyai sensor LiDAR yang lebih maju pada kamera serta paparan dengan kadar penyegaran 120Hz berkat teknologi paparan LTPO.


Untuk penyambungan dan pengecasan data, Kuo meramalkan iPhone 13 tidak akan menggunakan port USB-C dan masih akan menggunakan port Lightning seperti pendahulunya. Dia juga tidak pasti kapan Apple akan memperkenalkan sensor cap jari pada butang kuasa, seperti yang digunakan oleh iPad Air, untuk iPhone.


Apple juga dilaporkan mengembangkan iPhone layar lipat 7,5-8 inci yang kemungkinan akan dilancarkan pada tahun 2023. Tetapi Kuo mengatakan projek itu masih dalam peringkat awal dan Apple masih harus menyelesaikan masalah teknologi dan pengeluaran besar-besaran.


Selain iPhone 13, Apple juga menyiapkan iPhone SE generasi baru yang menyokong rangkaian 5G dan pemproses yang lebih pantas. IPhone SE baru akan mengekalkan skrin 4.7 inci dan diramalkan akan dilancarkan pada separuh pertama 2022.

Previous Post Next Post

Contact Form