Twitter Akan Memadamkan Akaun yang Menyebarkan Maklumat Salah Vaksin Covid-19

 


Sudah 1 tahun COVID-19 telah wujud di dunia, tetapi tipuan masih berleluasa di negara ini dan dunia. Twitter akan menandakan tweet yang didapati berkongsi maklumat salah mengenai vaksin COVID-19. Mereka juga akan mengambil tindakan yang lebih tegas terhadap akaun yang menyebarkan maklumat yang salah, salah satunya adalah dengan menyekat akaun secara kekal.

Tweet yang melanggar peraturan Twitter tentang salah maklumat akan dilabel di bahagian bawah, seperti label yang telah diterapkan Twitter sejak awal wabak ini. Label ini akan mengandungi pautan yang mengarahkan pengguna ke penjelasan mengenai sumber rasmi atau peraturan Twitter.


Twitter mengatakan peraturan baru pada mulanya akan dikuatkuasakan oleh moderator manusia dan bukan sistem automatik. Ini dilakukan untuk melatih sistem kecerdasan buatannya sehingga kemudian kombinasi manusia dan AI dapat memantau salah maklumat vaksin di Twitter.



Saat ini, kebijakan label baru hanya akan diterapkan pada tweet dalam bahasa Inggeris, seperti yang dikutip dari The Verge, Selasa (2/3/2021).


Twitter mempunyai kriteria khusus untuk menandai tweet yang melanggar peraturannya mengenai salah maklumat COVID-19, tetapi secara umum mereka menyasarkan lima kategori maklumat yang menyesatkan:


Maklumat yang salah mengenai sifat virus

Maklumat yang salah mengenai keberkesanan rawatan dan langkah pencegahan

Maklumat yang salah mengenai peraturan, sekatan dan pengecualian yang berkaitan dengan nasihat kesihatan

Maklumat yang salah mengenai prevalensi virus dan risiko jangkitan atau kematian

Gabungan yang mengelirukan (misalnya, mengaku sebagai doktor atau pegawai kesihatan awam)

Label baru ini juga akan mempengaruhi sistem hukuman baru Twitter. Tweet yang ditandai sebagai melanggar peraturan dianggap sebagai amaran pertama.


Sekiranya tweet tersebut dianggap berbahaya dan berkaitan dengan teori konspirasi mengenai COVID-19, Twitter boleh menghapus tweet tersebut dan penghapusan itu dianggap sebagai amaran kedua.


Sekiranya pengguna terus melanggar peraturan Twitter, tahap teguran yang diberikan akan meningkat dan mencetuskan tindakan lain termasuk penghapusan akaun tetap. Inilah sistem teguran baru Twitter untuk pengguna yang berkongsi maklumat yang mengelirukan:


Amaran pertama: tidak ada tindakan

Amaran kedua: akaun dikunci selama 12 jam

Amaran ketiga: akaun dikunci selama 12 jam

Amaran keempat: akaun dikunci selama tujuh hari

Amaran kelima dan seterusnya: akaun digantung secara kekal

Twitter Akan Memadamkan Akaun yang Menyebarkan Maklumat Salah Vaksin Covid-19 Twitter Akan Memadamkan Akaun yang Menyebarkan Maklumat Salah Vaksin Covid-19 Reviewed by thecekodok on 3:46:00 PM Rating: 5
Powered by Blogger.