Ketua Pegawai Eksekutif Sinovac bersuara tentang keberkesanan vaksin

 


Vaksin Corona yang dibuat oleh Sinovac telah disetujui untuk digunakan oleh sejumlah negara. Yin Weidong sebagai Ketua Pegawai Eksekutif Sinovac baru-baru ini mengadakan wawancara secara terang-terangan mengenai selok-belok vaksin Corona.

Mengenai tahap perlindungan Sinovac yang berlainan dalam percubaan fasa tiga, misalnya 91,25% di Turki dan 60% di Indonesia, Weidong menyatakan ini normal karena beberapa alasan, seperti komposisi populasi yang sedang diuji.


Kemudian mengenai berapa lama vaksin Sinovac dapat melindungi, Weidong mengatakan bahawa kesan perlindungan telah muncul dalam setengah bulan dan akan tetap kuat setelah dua bulan. Berapa lama dan seberapa kuat perlindungan itu setelah 6 bulan masih diteliti oleh mereka.


Sekiranya tahap perlindungan jatuh dalam jangka panjang, ada jalan penyelesaiannya. "Sekiranya kadar perlindungan atau kesannya menurun, anda boleh mengambil suntikan dos ketiga. Kami sedang menjalankan kajian mengenai suntikan ketiga dan data sekarang sedang dianalisis," katanya.


Menurutnya, sukar untuk jangkitan virus Corona ditangguhkan sepenuhnya dengan vaksinasi kerana hubungan atau hubungan antara virus dan manusia sebagai tuan rumah biasanya tidak hanya sekali.


Di sisi lain, terdapat juga mutasi yang disebut varian Inggeris, Afrika Selatan dan Brazil. Menurut Weidong, mutasi tersebut telah dilacak sehingga ada cara untuk melawannya, termasuk oleh Sinovac.


"Sekalipun ia bermutasi, kita dapat menggunakan penelitian yang ada untuk mengembangkan vaksin baru secara efektif," katanya.

"Mutasi adalah fenomena semula jadi. Mutasi virus terus muncul. Pada masa lalu, Coronavirus adalah endemik tempatan dan mutasi rendah. Sekarang dengan lebih dari 100 juta kes di seluruh dunia, peluang mutasi harus meningkat," jelasnya.


Dia juga mengalu-alukan pelbagai jenis vaksin Corona selain Sinovac. "Pilihan vaksin ini adalah berkat bagi orang ramai. Orang harus diberi vaksin secepat mungkin. Apa pun vaksin yang anda pilih, adalah berkat jika ada vaksin yang ada," katanya.

Ketua Pegawai Eksekutif Sinovac bersuara tentang keberkesanan vaksin Ketua Pegawai Eksekutif Sinovac bersuara tentang keberkesanan vaksin Reviewed by thecekodok on 6:44:00 PM Rating: 5
Powered by Blogger.