Manuskrip berusia 3,500 tahun mendedahkan rahsia mumia


 Petunjuk untuk mumifikasi dijumpai pada sekeping papirus berusia 3.500 tahun yang disebut manuskrip Louvre-Carlsberg Papyrus. Teks ini dinamakan begitu kerana separuh daripadanya berada di Muzium Louvre, Paris, dan separuh lagi adalah sebahagian dari Koleksi Paryrus Carlsberg di University of Copenhagen, Denmark.

Sebelum teks baru ini ditemui, para sarjana hanya mempunyai dua teks asli mengenai mumifikasi. Proses ini dianggap sebagai seni suci di Mesir kuno, dengan hanya beberapa pakar yang diberi petunjuk tentang cara pembalseman. Pengetahuan ini biasanya disampaikan secara lisan dari orang ke orang.


Antara perincian yang terdapat dalam dokumen tersebut adalah senarai arahan untuk membersihkan wajah si mati. Ini dilakukan dengan selembar linen merah yang ditutup dengan larutan sayur khas.



Ia juga memerlukan bahan dan pengikat aromatik untuk menyatukan campuran dan kain lain yang dimaksudkan untuk menjaga wajah dilindungi dari serangga dan bakteria. Proses ini belum pernah didokumentasikan sebelumnya, tetapi sesuai dengan beberapa mumia yang telah dijumpai.


Petunjuk untuk mumifikasi dijumpai pada sekeping papirus berusia 3.500 tahun yang disebut manuskrip Louvre-Carlsberg Papyrus. Teks ini dinamakan begitu kerana separuh daripadanya berada di Muzium Louvre, Paris, dan separuh lagi adalah sebahagian dari Koleksi Paryrus Carlsberg di University of Copenhagen, Denmark. Sebelum teks baru ini ditemui, para sarjana hanya mempunyai dua teks asli di mumia. Proses itu dianggap sebagai seni suci di Mesir kuno, dengan hanya beberapa pakar yang mengarahkan cara membalsemnya. Pengetahuan ini biasanya disampaikan secara lisan dari orang ke orang.

Naskah ini juga menggariskan jadual 70 hari penuh untuk pembalseman, dibahagikan kepada dua bahagian: tempoh pengeringan 35 hari dan tempoh pembungkus 35 hari, yang dibahagikan kepada selang empat hari. Rawatan biasa untuk tubuh termasuk menggunakan campuran yang disebut natron, setelah penyingkiran organ dan otak.


Walaupun penggunaan natron tidak disebutkan dalam teks khusus ini, ahli Mesir Sofie Schiødt, dari University of Copenhagen menjelaskannya.


"Di antara selang empat hari, mayat ditutup dengan kain dan ditutup dengan jerami yang disuntik dengan aromatik untuk mengusir serangga dan bangkai," katanya.


Manuskrip Louvre-Carlsberg Papyrus lebih tua daripada dua manual mumifikasi yang dijumpai sebelumnya, menjadikannya latihan tertua yang dirakam oleh kami. Ia juga merangkumi lebih terperinci daripada dua dokumen lain.


"Banyak penerangan teknik pembalseman yang kami dapati dalam papirus ini telah dilewatkan oleh dua manual berikutnya, dan ini adalah kisah yang sangat terperinci," kata Schiødt.


Penyelidikan ini belum diterbitkan dalam jurnal yang ditinjau oleh rakan sebaya tetapi menjadi asas tesis PhD Schiødt.

Manuskrip berusia 3,500 tahun mendedahkan rahsia mumia Manuskrip berusia 3,500 tahun mendedahkan rahsia mumia Reviewed by thecekodok on 8:42:00 PM Rating: 5
Powered by Blogger.