Percik! Ada Anjing Robot yang Berjalan di Pantai Florida

 


Bawa anjing berjalan-jalan, itu perkara biasa. Tetapi jika anjing robot dijemput untuk berjalan-jalan, ia pasti sangat hebat.

Seorang wanita dilihat membawa anjing robotnya berjalan-jalan di pantai Florida, Amerika Syarikat. Sepanjang perjalanan, robot ini dengan tali menunjukkan kemahirannya dalam kerumunan seperti anjing sebenar.


Sebuah video viral di dunia maya kerana seekor anjing robot bernama 'Scrappy' muncul yang sedang berjalan di sepanjang dermaga di Fort Pierce, Florida bersama seorang wanita. Dalam video berdurasi 31 saat itu, kehadiran Scrappy berjaya menarik perhatian ratusan orang di sekelilingnya.


Penonton kagum dengan kepintaran anjing robot. Scrappy dapat memahami arahan 'duduk', 'berhenti', dan dapat berjalan dengan santai di khalayak ramai. Scrappy dan pemiliknya dilihat melewati sebuah restoran, sementara orang dapat mendengar bunyi klik dari kaki Scrappy.


Scrappy adalah robot seperti anjing yang diciptakan oleh Boston Dynamics, sebuah syarikat yang terlibat dalam reka bentuk dan pengembangan peranti robotik. Robot anjing itu diberi nama panggilan 'Spot' dan dijual secara komersial pada bulan Jun 2020 dengan harga US $ 75,000.


Sejak 2015, Spot telah ditempatkan di pelbagai institusi seperti hospital, polis, dan lain-lain. Spot juga dapat membantu pekerjaan manusia di lingkungan berbahaya, seperti loji tenaga nuklear, kawasan pembinaan, dan penggerudian minyak luar pesisir.


Robot ini juga dapat melakukan pekerjaan rumah tangga kerana dilengkapi dengan pelbagai sensor dan kamera di dalamnya. Malah anjing robot ini dapat membantu doktor di Massachusetts dalam memerangi virus korona.


Anda yang ingin tahu tentang Scrappy dapat menonton aksi penuh melalui saluran Youtube peribadi mereka, iaitu 'Scrappy The Robot Dog'.

Percik! Ada Anjing Robot yang Berjalan di Pantai Florida Percik! Ada Anjing Robot yang Berjalan di Pantai Florida Reviewed by thecekodok on 7:33:00 PM Rating: 5
Powered by Blogger.