PUBG Mobile Meningkatkan Pendapatan USD5 billion Semasa Pandemik

 


PUBG Mobile telah berjaya memperoleh pendapatan kasar lebih dari USD 5 bilion. Pendapatan ini telah meningkat selagi wabak itu berlanjutan dari tahun 2020.

Ini adalah laporan baru yang dikeluarkan oleh Sensor Tower baru-baru ini. Mereka menganalisis maklumat pendapatan ini dan berkongsi jumlah wang yang diperoleh PUBG dari tahun 2020.


Menurut laporan itu, lebih daripada separuh pendapatan tersebut berasal dari perbelanjaan pemain untuk PUBG Mobile global dan versi bahasa Cina. Sekarang ini bukan rahsia lagi apabila pemain menghabiskan banyak wang untuk permainan mudah alih. Ini terbukti bermanfaat untuk PUBG Mobile semasa wabak COVID-19.


Berdasarkan data, PUBG Mobile menjana sekitar USD 7.4 juta sehari dari perbelanjaan pemain sahaja. Kemudian pada tahun 2020, anda akan mendapat pendapatan hingga USD 2,7 miliar .


Selama sembilan bulan pertama tahun 2020, PUBG Mobile telah mengumpulkan USD 704 juta  per kuartal, dengan pendapatan mencapai USD 555 juta pada Q4. Kemudian untuk perbelanjaan pemain pada suku pertama 2021 ia telah mencapai USD 709 juta .


Dilaporkan, China adalah pasar terbesar untuk permainan PUBG Mobile yang mempunyai judul yang berbeza, Game For Peace. Melalui Game For Peace, PUBG memperoleh pendapatan hingga USD 2,8 miliar .


Dari angka ini, 55.4% pendapatan permainan hanya dari peranti iOS. Sementara itu, ketika pembelian PUBG Mobile dikumpulkan di App Store, mereka berjaya menyumbang 81.6% dari jumlah pendapatan, dan Google Play menyumbang 18.4%. Pendapatan ini telah melebihi jumlah muat turun PUBG Mobile sebanyak 1 bilion di seluruh dunia.


Di samping itu, juga dinyatakan bahawa AS adalah pasaran kedua terbesar untuk PUBG Mobile yang telah menyumbang 12.7% daripada jumlah pendapatan permainan. Kemudian di kedudukan ketiga Jepun, yang menyumbang pendapatan 4.8%, dilaporkan oleh Gamerant, Isnin (29/3/2021).

Previous Post Next Post

Contact Form