Telegram Makin Menakutkan untuk WhatsApp

 


WhatsApp, walaupun kadang-kadang dilanda kontroversi, dari serangan siber hingga kebaikan dan keburukan peraturan privasi baru-baru ini, masih kuat dengan dua bilion pengguna. Namun, pesaing yang satu ini dianggap lebih menakutkan. Siapa?

Bukan Signal tetapi Telegram. "Telegram kini mempunyai setengah bilion pengguna di seluruh dunia dan penciptanya, Pavel Durov, adalah tokoh cemerlang dan bermotivasi tinggi yang nampaknya dapat menyelesaikan hampir semua masalah," tulis kolumnis Forbes, Enrique Dans.


Sejak dilancarkan pada bulan Ogos 2013 atau 8 tahun yang lalu, Telegram terus mengalami pertumbuhan yang konsisten. Hampir keseluruhan pembiayaannya ditanggung oleh Durov, yang mengumpulkan $ 300 juta dari menjual media sosial yang juga diasaskannya, VKontakte.



"Pada pendapat saya, semuanya menunjukkan bahawa Telegram berkembang dengan baik. Ketika pesaingnya WhatsApp mencapai jumlah pengguna yang sama, mereka menerima tawaran pemerolehan dari Facebook dengan harga USD 19 bilion," tambah Enrique.


Bahkan nilai Telegram dikatakan lebih tinggi dari itu, iaitu antara USD 30 hingga 40 bilion. Itu setelah mereka menerima dana $ 1 bilion dari pelbagai pelabur, termasuk dana dari Emiriah Arab Bersatu, di mana ibu pejabat Telegram sekarang.


Dana itu juga boleh menjadi peluru tambahan untuk Telegram untuk semakin bersaing dengan WhatsApp. Tetapi tentu saja itu tidak mudah, terutama apabila sukar untuk membuat pengguna menukar aplikasi pesanan segera.


"Pemesejan segera sangat kompetitif, ada banyak pilihan dan pengguna tidak menggunakannya kecuali rakan dan orang terdekat ada di sana," kata Enrique. Namun, mungkin Durov akan mengeluarkan langkahnya untuk menjadikan Telegram lebih diinginkan dan menjadi pencabar serius kepada WhatsApp, yang telah lama tidak ditandingi.

Telegram Makin Menakutkan untuk WhatsApp Telegram Makin Menakutkan untuk WhatsApp Reviewed by thecekodok on 5:56:00 AM Rating: 5
Powered by Blogger.