Drone Meleleh Untuk Menangkap Lava Gunung Berapi


 Dengan drone, jurugambar atau videografer dapat menangkap momen yang diambil dari kawasan yang sukar dijangkau, malah berbahaya. Seperti yang dilakukan oleh Garðar Ólafs, seorang juruterbang drone yang berjaya menangkap penampilan lava gunung berapi di atas gunung berapi yang meletus di Iceland.

Memetik dari Digital Trends, Ólafs menerbangkan drone miliknya yang sengaja diarahkan untuk mendekati Gunung Fagradalsfjall sekitar 24 km barat daya ibukota Iceland, Reykjavik.


Dia juga merakam bagaimana penampilan letusan lava apabila dilihat dari atas, hingga bunyi booming dari gunung dan lava panas merah. Hasilnya juga memukau dan memukau mata.


"Saya menerbangkan drone saya di sekitar letusan dan memutuskan akan senang melihatnya secara langsung dari atas," kata Ólafs kepada PetaPixel.


"Saya perlahan-lahan menurunkan drone sehingga yang saya lihat hanyalah letusan lava dan ketika saya melihat ke atas, saya tidak lagi melihat drone itu. Pada dasarnya, saya berada di dalam kawah gunung berapi," sambungnya.


Ketika diterbangkan, dia menyedari bahawa dronenya tidak akan bertahan lebih lama jika dia tetap dekat dengan kawasan lava gunung dan segera terbang kembali ke tempat pelancarannya.


Panas lahar menjadikan bahagian enjinnya cair, walaupun dia bernasib baik dia masih membawa drone DJInya pulang walaupun sebahagiannya cair. Dia juga tahu bahawa risiko pencairan akan berlaku pada drone miliknya.


Dia mengatakan bahawa panas dari gunung berapi mencairkan cahaya di bahagian bawah drone dan juga merosakkan sensor penghalang halangan. Dia juga tidak begitu mementingkan sensor.


Apabila drone cuba diterbangkan lagi, enjin tidak lagi berfungsi dengan baik. Sejumlah mesej ralat muncul semasa penerbangan.


Ólafs, yang tinggal di dekat gunung berapi di wilayah Reykjanes, merasa terdorong untuk menerbangkan drone dari letusan untuk menangkap gambaran dramatik dari keajaiban semula jadi yang luar biasa.


"Rasanya istimewa apabila gunung berapi meletus 15 minit dari rumah saya," tulis Ólafs dalam satu mesej di akaun Instagramnya.


"Reykjanes selalu menjadi sebahagian dari Islandia, tetapi hari ini mungkin merupakan bahagian yang paling dikenali, sangat lucu bagaimana keadaan dapat berubah dalam satu malam," katanya.

Drone Meleleh Untuk Menangkap Lava Gunung Berapi Drone Meleleh Untuk Menangkap Lava Gunung Berapi Reviewed by thecekodok on 6:00:00 AM Rating: 5
Powered by Blogger.