Spotify Menghapus Ribuan Lagu K-Pop dari Kakao M, Mengapa?


 Peminat muzik K-Pop di seluruh dunia teruja untuk menjadi tren di dunia media sosial. Beberapa lagu K-Pop kegemaran mereka tidak lagi tersedia di Spotify.

Telah diketahui bahawa Spotify baru-baru ini dilancarkan di Korea Selatan di mana mereka harus mengasingkan perkhidmatan streaming muzik lain seperti Melon, Genie, Flo dan banyak lagi.


Melon sendiri adalah salah satu perkhidmatan streaming muzik teratas di Korea Selatan dan merupakan rumah bagi katalog lagu-lagu tempatan yang komprehensif.


Kakao M sebagai syarikat induk adalah pengedar beribu-ribu lagu K-Pop dengan penyanyi terkenal seperti IU, MONSTA X, SEVENTEEN, LOONA, MAMAMOO, THE BOYZ, GFRIEND, (G) I-DLE, ASTRO, dan banyak lagi.


Sayangnya mulai hari ini Isnin 1 Mac, lagu-lagu yang diedarkan oleh Kakao M dilaporkan telah dikeluarkan dari platform muzik global, menyebabkan peminat dan artis hancur dengan berita itu.


Langkah ini juga diprotes oleh salah seorang penyanyi Korea Selatan Tablo Epik High. Melalui akaun Twitternya dia menyatakan kekecewaannya.


"Mengapa selalu menjadi artis dan peminat mereka yang menderita ketika perniagaan meletakkan keserakahan di atas seni?" dia menulis


Sementara itu, pengasas Pengurusan EN Eddie Nam yang menguruskan artis seperti Epik High dan Eric Nam meminta kedua-dua pihak memberikan penyelesaian untuk peminat dan artis.


Jurucakap Spotify mengesahkan berita itu kepada Bandwagon, mengatakan bahawa mereka telah bekerja dengan Kakao M selama setengah tahun terakhir untuk memperbaharui perjanjian pelesenan global.


"Fakta bahawa kami belum mencapai kesepakatan mengenai perjanjian global baru sangat disayangkan bagi para seniman mereka, juga untuk peminat dan pendengar di seluruh dunia. Kami berharap gangguan ini hanya sementara dan kami dapat menyelesaikan situasi ini tidak lama lagi," Spotify dikatakan.

Spotify Menghapus Ribuan Lagu K-Pop dari Kakao M, Mengapa? Spotify Menghapus Ribuan Lagu K-Pop dari Kakao M, Mengapa? Reviewed by thecekodok on 4:53:00 AM Rating: 5
Powered by Blogger.