Telegram Menawarkan Ciri-ciri Seperti Clubhouse dengan Sembang Suara 2.0

                               

Telegram akhirnya melancarkan kemas kini untuk ciri dalam aplikasinya yang dikatakan serupa dengan Clubhouse. Melalui kemas kini ini, kemampuan fitur yang disebut Voice Chat kini ditingkatkan.


Dikutip dari XDA Developers, Isnin (22/3/2021), salah satu kemas kini dalam fitur Voice Chat 2.0 adalah bahawa admin saluran atau kumpulan di Telegram kini dapat menjadi tuan rumah perbualan.


Untuk melakukan ini, mereka hanya perlu membuat profil dari kumpulan atau saluran tempat mereka menjadi pentadbir. Selepas itu, cukup klik ikon menu tiga titik di Telegram dan pilih pilihan 'Mulakan Sembang Suara'.


Bukan hanya itu, kemas kini ini juga membolehkan pentadbir saluran Telegram atau kumpulan merakam perbualan yang berlaku semasa sesi Suara Suara.


Dengan cara ini, mereka dapat menyimpan dan menerbitkannya semula kepada ahli kumpulan yang tidak dapat bergabung. Kemudian, rakaman dari sesi Sembang Suara akan tersedia bersama dengan Mesej Tersimpan di Telegram.


Melalui kemas kini ini, kemampuan Raise Hand juga diperbaharui. Melalui kemas kini ini, pentadbir lebih digalakkan untuk bertindak balas ketika seseorang mengangkat tangan dalam satu sesi.


Telegram kini juga membolehkan pentadbir berkongsi pautan dari sesi Sembang Suara yang mereka buat. Dia juga dapat membuat pautan yang ditujukan untuk penutur dan pendengar masing-masing.


Pentadbir juga dapat membuat tajuk untuk sesi, supaya orang lain dapat mengetahui topik perbincangan. Akhirnya, pengguna boleh memilih untuk menggunakan akaun atau saluran peribadi semasa menyertai Voice Chat.


Selain Telegram, Twitter juga dikenali mempunyai ciri seperti Clubhouse yang disebut Spaces. Dan beberapa minggu yang lalu, Twitter membuka akses ke ciri ini untuk pengguna Android.


Sebelumnya, ciri ini hanya terbuka untuk pengguna tertentu di iOS setelah pelancaran versi beta pada akhir Disember 2020.


Twitter mengatakan bahawa pengguna Android hanya dapat bergabung dan bercakap di Spaces buat masa ini, tetapi belum dapat membuat ruang sembang mereka sendiri.


"Pengguna Android, mulai hari ini anda boleh bergabung dan berbual di Spaces. Anda boleh membuat sembang anda dengan segera, tetapi kami masih mengusahakan beberapa perkara," tulis syarikat itu di Twitter.


Diakui, Twitter bekerja dengan cepat untuk melakukan iterasi di Twitter Spaces dalam beberapa bulan sejak debut beta, dan cukup telus mengenai peta jalannya.


Bulan lalu, seperti yang dikutip oleh Techcrunch, Rabu (3/3/2021), pasukan yang mengembangkan Twitter Spaces membuka Ruang Ruang di mana pengguna dijemput untuk memberikan maklum balas, mengajukan soalan, dan belajar tentang apa yang dilakukan Twitter untuk produk dalam jangka pendek dan lebih jauh lagi di masa hadapan.


Semasa sembang langsung itu, Twitter mengesahkan bahawa Spaces akan tiba di Android pada bulan Mac 2021.


Ruang Twitter akan dikeluarkan dalam versi umum pada bulan April 2021. Syarikat juga akan membenarkan sesiapa sahaja menjadi tuan rumah platform.


Seperti diketahui, pada masa ini, Spaces masih dalam fasa pengujian bagi sebilangan pengguna. Artinya, jika rancangan ini benar-benar akan dilaksanakan, ini adalah langkah yang cukup cepat dalam pengembangan platform baru.


"Boleh benar-benar mengesahkan bahawa apa yang anda maksudkan adalah semua orang di Android dan iOS, bukan hanya penguji beta," kata seorang jurucakap Twitter, seperti yang dikutip oleh TechCrunch, Jumat (12/3/2021).


Dengan kata lain, syarikat itu menyediakan Twitter Spaces dalam beberapa minggu ke depan untuk pengguna awam.


Untuk makluman, dalam beberapa bulan Twitter telah melancarkan ciri ruang sembang audio untuk ujian awam.


Kemudian dengan cepat Twitter mengulangi produk untuk mengubah elemen seperti tajuk dan keterangan, pilihan penjadualan, sokongan untuk rakan kongsi dan moderator, dan senarai tetamu.





Telegram Menawarkan Ciri-ciri Seperti Clubhouse dengan Sembang Suara 2.0 Telegram Menawarkan Ciri-ciri Seperti Clubhouse dengan Sembang Suara 2.0 Reviewed by thecekodok on 3:51:00 PM Rating: 5
Powered by Blogger.