5 Ciri Utama Xiaomi Mi 11


 Mi 11 adalah telefon bimbit terbaru Xiaomi yang dilancarkan, dan juga merupakan telfon bimbit unggulan pertama dengan Snapdragon 888.

Terdapat beberapa perkara yang menjadikan Mi 11 sebagai telefon yang patut dipertimbangkan. Apakah ciri utama telefon ini?


Snapdragon 888 adalah sistem pada cip (SoC), atau sering disebut sebagai pemproses, unggulan terbaru dari Qualcomm. Sebagai SoC unggulan, prestasinya tentunya tidak bermain permainan.


Mi 11 sendiri, ketika pertama kali dilancarkan di China, adalah telefon bimbit pertama di dunia yang menggunakan cip ini. Dan sekarang ini Mi 11 juga merupakan telefon bimbit pertama yang menggunakan SoC ini.


Snapdragon 888 adalah SoC pertama yang menggunakan core Cortex-X1. Skema ini adalah 4 + 3 + 1, iaitu empat teras cekap kuasa Cortex-A55, tiga teras cepat Cortex-A78, dan satu teras super cepat Cortex-X1.


Xiaomi masih komited untuk menghadirkan telefon bimbit dengan harga yang sebenarnya. Spesifikasi Mi 11 tidak kalah cepat daripada telefon bimbit unggulan pengeluar lain, tetapi dijual dengan harga lebih rendah.


Mi 11 menggunakan bateri 4.600 mAh. Memang ada telefon bimbit lain dengan bateri yang lebih besar. Namun, dengan badan Mi 11 yang nipis, kapasiti bateri ini sudah cukup besar.


Lebih-lebih lagi, untuk penggunaan biasa (tidak bermain permainan atau menembak secara berterusan), rasanya bateri Mi 11 akan bertahan sepanjang hari. Walaupun bateri hampir habis sebelum hari ganti, ia akan mengecas dengan cepat.


Telefon anda menyokong pengecasan berwayar 55W, dan pengecasan tanpa wayar 50W. Oh ya, Xiaomi masih menyertakan pengecas dalam pakej penjualan Mi 11.


Tidak bergurau, pengecas yang disertakan adalah mewah. Menggunakan teknologi gallium nitride (GaN), yang menjadikan pengecas lebih kecil tetapi dengan daya maksimum yang besar. Pengecas termasuk ini mempunyai daya maksimum 55W, sesuai dengan kekuatan maksimum yang disokong oleh Mi 11.


Kamera adalah salah satu ciri terpenting bagi kebanyakan orang hari ini, dan Mi 11 menawarkan kamera yang mengagumkan. Sekurang-kurangnya dalam spesifikasi.


Terdapat tiga kamera belakang, iaitu kamera utama 108 megapiksel, kamera ultrawide 13 megapiksel, dan kamera telefoto makro 5 megapiksel. Dalam ujian ringkas kami, kamera utama sangat mengagumkan dalam keadaan cahaya rendah. Foto yang dihasilkan mempunyai bunyi yang agak minimum walaupun digunakan dalam keadaan yang sangat gelap.


Pada pendapat kami, ini adalah salah satu aspek yang paling menggembirakan dari Mi 11, kerana layarnya mewah. Bukan hanya dari spesifikasi, bahkan ketika digunakan untuk bermain permainan dan menonton video, layar ini terlihat mewah.


Skrinnya adalah jenis OLED 1440p dengan kadar penyegaran 120Hz, dan tahap kecerahan 1500 nits dan respons sentuhan 480Hz. Yang terakhir membuat layar terasa sangat responsif, terutama ketika bermain permainan.


Maka panel ini adalah jenis 10bit, bukan 8bit seperti kebanyakan telefon bimbit lain. Apa bezanya, hanya 2 bit berbeza, sungguh. Tidak, perbezaan 2bit di sini bermaksud setiap piksel pada layar Mi 11 dapat menampilkan hingga 1024 jenis warna, sedangkan panel 8bit hanya 256 bit. Hasilnya, warna yang dipaparkan akan menjadi lebih kaya.

5 Ciri Utama Xiaomi Mi 11 5 Ciri Utama Xiaomi Mi 11 Reviewed by thecekodok on 2:17:00 AM Rating: 5
Powered by Blogger.