Galaxy A72 vs A71, ini adalah perbandingan spesifikasi


 Galaxy A72 secara rasmi telah menggantikan Galaxy A71 yang dilancarkan tahun lalu. Membawa sejumlah penambahbaikan, berikut adalah perbandingan spesifikasi dan harga kedua-dua telefon tersebut.

Galaxy A72 membawa penampilan yang berbeza dari Galaxy A71. Walaupun mereka melihat ke depan, mereka serupa.


Masih menggunakan lubang pukulan di tengah-tengah skrin. Tetapi ukuran lubang kamera depan pada Galaxy A72 lebih kecil daripada pendahulunya.


Berpusing ke belakang, Galaxy A71 menampilkan penampilan berkilau dengan motif potongan berlian. Walaupun penggantinya menggunakan penampilan saudara kandungnya, Galaxy S21.


Bahagian belakang Galaxy A72 bersalut matte. Tidak hanya selesa ketika dipegang, permukaannya juga bebas noda cap jari.


Perubahan lain dilihat pada kamera belakang. Selain lebih memanjang, modul kamera Galaxy A72 dibuat untuk menyatu dengan warna shell belakang.


Berat Galaxy A71 lebih ringan. Mungkin kerana Samsung meningkatkan kapasiti bateri menjadikan penggantinya sedikit lebih berat.


Sekiranya Galaxy A71 hadir dalam pilihan Prism Crush Black, Prism Crush Silver, Prism Crush Blue dan Prism Crush Pink. Galaxy A72 mempunyai pilihan untuk Hitam Hebat, Putih Hebat, Violet Hebat, Biru Hebat.


Diagonal skrin Galaxy A72 dan A71 kedua-duanya berukuran 6,7 inci. Panel yang digunakan juga Super AMOLED Full HD +.


Satu-satunya perbezaan adalah bahawa kadar penyegaran dinaikkan dari 60Hz hingga 90Hz. Pelindung skrin diubah dari Gorilla Glass 3 ke versi 5.


Di atas kertas Galaxy A72 jauh lebih tegas daripada pendahulunya. Kerana chipset yang digunakan adalah Snapdragon 720G yang merupakan versi segar dari Snapdragon 730G yang menggerakkan Galaxy A71.


Samsung masih mempunyai RAM 8 GB. Begitu juga, memori dalaman berkapasiti 128 GB, tetapi sekarang ada pilihan 256 GB.


Seperti pendahulunya, empat kamera masih menghiasi bahagian belakang Galaxy A72. Tetapi komposisinya sedikit berbeza.


Kamera utama masih 64 MP. Lensa ultra lebar 12 MP dan makro 5 MP. Samsung mengeluarkan sensor kedalaman dan menggantinya dengan lensa telefoto 12 MP yang mampu zoom optik 3x dan zoom ruang 30x.


Bercakap mengenai selfie, kedua Galaxy A72 dan A71 dilengkapi dengan kamera 32 MP.


Samsung meningkatkan kapasiti bateri pengganti Galaxy A71, dari 4,500 mAh menjadi 5,000 mAh. Ciri pengecasan pantas yang disediakan masih 25W.


Terdapat beberapa ciri baru yang tidak dimiliki Galaxy A72. Yang paling penting, ia adalah IP67, alias penghalau air dan habuk.


Telefon ini juga membawa pembesar suara stereo, tetapi disokong oleh Dolby Atmos.


Hadir dengan 2 versi RAM Galaxy A72 versi 8 GB / ROM 128 GB dan  RAM 8GB / ROM 256GB


Previous Post Next Post

Contact Form