TikTok Menghapus 350 Ribu Video mengenai Pilihan Raya AS


 Tiktok telah membuang hampir 350.000 video di AS yang dianggap telah melanggar peraturan mengenai disinformasi pilihan raya atau media yang dimanipulasi. Perkara ini didedahkan oleh syarikat China dalam laporan ketelusan terbaru mereka.

TikTok telah membuang sejumlah 347,225 video dari platform dan membuat 441,028 video tambahan tidak memenuhi syarat untuk mendapat cadangan di halaman Untuk Anda (FYP), yang berfungsi sebagai halaman utama bagi pengguna.


TikTok mengatakan bahawa ketika mereka mulai mempersiapkan pilihan raya pada tahun 2019, mereka merujuk kepada pengalaman industri media sosial dalam kitaran pilihan raya 2016.


Mereka telah bersiap untuk lebih banyak usaha dalam negeri untuk pilihan raya 2020 berdasarkan trend yang diperhatikan dalam penyebaran maklumat yang salah. Kerjasamanya dengan pemeriksa fakta membolehkannya mengesahkan seberapa tepat video yang disiarkan, dan juga membatasi penyebaran video yang mengandungi kandungan tidak berasas.


"Pelaburan kami dalam membangun hubungan dengan pelbagai pakar meningkatkan pendekatan keseluruhan kami terhadap integriti platform, dari strategi hingga strategi penguatkuasaan hingga pengalaman produk dalam aplikasi kami," kata TikTok.


TikTok menjadi pelopor politik dalam beberapa bulan menjelang pilihan raya presiden 2020 yang kontroversial ketika Presiden Donald Trump mengeluarkan perintah eksekutif yang dirancang untuk memaksa TikTok dijual.


Microsoft dan Oracle adalah antara syarikat AS yang ingin membeli TikTok di Amerika dari syarikat induknya ByteDance. Tetapi perjanjian dengan Oracle dan Walmart kini dilaporkan ditangguhkan.

Previous Post Next Post

Contact Form