Waspada, aplikasi Android ini dapat mengambil alih telefon bimbit dan mencuri data pengguna

 


Baru-baru ini, sepasukan penyelidik keselamatan mengeluarkan laporan untuk berhati-hati terhadap lapan aplikasi jahat yang baru muncul di Google Play Store.


Memetik laporan Check Point, Khamis (11/3/2021), lapan aplikasi jahat membolehkan penjenayah mengambil alih telefon pintar dan menguras akaun bank mangsa.


Penyelidik di Check Point menjelaskan bahawa lapan aplikasi yang menyamar sebagai VPN ke kod QR sebenarnya menyembunyikan malware yang disebut "Clast82."


Lapan aplikasi Android berbahaya termasuk:


1. Cake VPN (com.lazycoder.cakevpns)


2.Pacific VPN (com.protectvpn.freeapp)


3. eVPN (com.abcd.evpnfree)


4. BeatPlayer (com.crrl.beatplayers)


5. QR/Barcode Scanner MAX (com.bezrukd.qrcodebarcode)


6. Music Player (com.revosleap.samplemusicplayers)


7. tooltipnatorlibrary (com.mistergrizzlys.docscanpro)


8. QRecorder (com.record.callvoicerecorder)


Dikatakan bahawa lapan aplikasi yang mengandungi perisian hasad ini dapat mengelakkan sistem pengesanan keselamatan Google Play Protect.


Berhasil menipu sistem pengesanan keselamatan Google, aplikasi akan "menyuntikkan" AlienBot Malware-as-a-Service (MaaS) yang mengandungi kod jahat ke dalam peranti mangsa.


Setelah itu, pelaku kejahatan tersebut dapat mengambil alih peranti dari jauh dan mengakses aplikasi kewangan pada peranti Android mangsa.


"Setelah menguasai perangkat, penyerang memiliki kemampuan untuk mengendalikan fungsi tertentu, seolah-olah mereka memegang perangkat secara fizikal, seperti memasang aplikasi pada perangkat, atau mengendalikannya dengan TeamViewer," kata tim peneliti.


Selanjutnya, pasukan penyelidik mengesyorkan bahawa jika ada pengguna yang memasang lapan aplikasi tersebut, mereka harus segera menghapusnya.


Bukan hanya itu, pengguna juga disarankan untuk menukar kata laluan yang berkaitan dengan akaun kewangan jika mereka telah memasang salah satu daripada lapan aplikasi dalam senarai.

Waspada, aplikasi Android ini dapat mengambil alih telefon bimbit dan mencuri data pengguna Waspada, aplikasi Android ini dapat mengambil alih telefon bimbit dan mencuri data pengguna Reviewed by thecekodok on 4:50:00 AM Rating: 5
Powered by Blogger.