Pengguna WhatsApp perlu Waspada terhadap SMS Mencurigakan, Mengapa?


Pengguna aplikasi WhatsApp untuk selalu berhati-hati ketika menerima SMS yang mencurigakan, terutama jika ditunjukkan meminta kod OTP.


Pada masa ini, ada banyak cara untuk pihak tidak bertanggungjawab mengambil alih akaun WhatsApp.


Salah satu contoh yang diberikan adalah cara menghantar kod enam digit yang salah ke nombor seseorang. Biasanya, penipu akan meminta penerima mesej untuk memberikan nombor yang mereka terima dan tanpa menyedari itu adalah kod WhatsApp OTP.


Selain itu, ada pesan lain yang mengandungi maklumat dari pengguna WhatsApp yang telah mengaktifkan akaun perniagaan. Oleh kerana itu, penerima mesej biasanya diminta untuk mengklik pada pautan yang disertakan.


Sekiranya anda mendapat pesanan teks dari Whatsapp, jangan bagikan kod yang anda dapatkan dan jangan klik pada pautan itu.

Mod lain yang baru-baru ini dikenal pasti ialah pesanan ringkas dalam bahasa asing yang disertakan dengan kod enam digit di dalamnya. Sama seperti contoh pertama, biasanya penerima mesej akan dihubungi oleh orang lain yang meminta kod enam digit.


Alasan yang diberikan biasanya serupa, iaitu jumlahnya tidak dihantar dengan betul. Sebenarnya, nombor yang diterimanya adalah kod WhatsApp OTP, sehingga jika diberikan kepada orang lain, mereka dapat mengambil alih akaun tersebut.


Untuk makluman, WhatsApp sekali lagi menjadi sasaran penjenayah siber untuk melancarkan tindakan mereka terhadap lebih dari dua bilion pengguna aplikasi milik Facebook.


Kaedah yang digunakan oleh penjenayah siber cukup terkenal oleh banyak pengguna WhatsApp, di mana pelaku boleh menggodam akaun pengguna dengan kaedah penipuan mesej OTP (kata laluan sekali sahaja).


Sejumlah pengguna telah mulai melaporkan di berbagai platform media sosial mengenai akaun WhatsApp mereka yang telah diambil alih oleh penggodam.


Salah satu cara yang digunakan penggodam adalah untuk menyamar sebagai individu (berpura-pura menjadi rakan lama atau ahli keluarga) atau perniagaan yang mengaku telah memasukkan nombor telefon yang salah semasa bertransaksi dalam talian.


Sebenarnya, ini adalah cara bagi penjenayah untuk meminta kod kebenaran atau OTP dari mangsa yang tidak menyedari bahawa akaun WhatsApp akan diambil alih oleh penggodam.


Mesej SMS yang mengandungi kod OTP enam digit yang diterima oleh mangsa adalah tanda awal bahawa penjenayah itu berusaha mengubah nombor telefon yang dikaitkan dengan akaun mangsa.


Bagi pengguna kasual, taktik ini dapat menyesatkan mangsa untuk menganggap mereka menghantar TAC (kod kebenaran transaksi) yang tidak berkaitan kepada penipu.


Sebenarnya, mereka sebenarnya telah memberikan kod OTP akaun WhatsApp mereka sendiri kepada penjenayah itu.

Pengguna WhatsApp perlu Waspada terhadap SMS Mencurigakan, Mengapa? Pengguna WhatsApp perlu Waspada terhadap SMS Mencurigakan, Mengapa? Reviewed by thecekodok on 4:48:00 AM Rating: 5
Powered by Blogger.