Speaker Pintar Mampu Mengesan Irama Jantung Tidak Normal

 


Sekumpulan penyelidik di University of Washington mengatakan bahawa mereka telah mengembangkan cara tanpa sentuh (tanpa hubungan fizikal) untuk mengesan degupan jantung yang tidak teratur menggunakan pembesar suara pintar biasa.


Para penganalisis menemui sistem berkuasa AI yang bergantung pada teknologi sonar untuk mengambil getaran yang disebabkan oleh pergerakan dinding dada yang berdekatan.


Ketika dilaksanakan, teknologi pengesanan degupan jantung ini dapat meningkatkan cara doktor melakukan janji temu telemedicine dengan memberikan data yang sebaliknya memerlukan alat pakai, perkakasan perubatan, atau pemeriksaan sendiri.


"Penyelidikan ini bertujuan untuk mencari cara untuk menggunakan alat yang harus dimiliki orang untuk memantau kardiologi dan kesihatan di masa depan," kata Arun Sridhar, penolong profesor kardiologi di University of Washington School of Medicine, seperti yang dikutip oleh The Washington Post, Jumat ( 11/3/21).


Sementara itu, pembesar suara pintar yang biasanya hanya menyampaikan pemberitahuan, para penyelidik mempersoalkan sama ada alat itu dapat digunakan untuk sektor kesihatan. Kaedahnya, para penyelidik menilai, adalah bahawa pengeluar pembesar suara pintar dapat mengintegrasikan teknologi ke dalam produk yang ada melalui kemas kini perisian.


Sistem ini berfungsi dengan menghantar isyarat audio ke dalam ruangan dengan kelantangan yang tidak dapat didengar oleh manusia. Semasa denyutan melantun kembali ke pembesar suara, algoritma berfungsi untuk mengenal pasti corak pemukul yang dihasilkan dari dinding dada manusia. Algoritma kedua kemudian digunakan untuk menentukan jumlah masa antara dua degupan jantung.


Dengan maklumat yang dikenali sebagai selang degupan jantung, doktor dapat mengukur seberapa baik jantung berfungsi. Penyelidik melatih pembicara untuk menangkap irama jantung yang tetap dan tidak teratur.


Konsep ini sebenarnya bukan baru, sebelum itu, jam pintar juga dapat mengesan masalah kesihatan yang berkaitan.


Walau bagaimanapun, pemantauan kesihatan tanpa sentuhan ini adalah batasan yang terbukti berguna apabila pemiliknya tidak memakai peranti ini.


Untuk makluman, projek penyelidikan pembesar suara pintar bermula pada 2019 tetapi dihentikan kerana wabak itu. Penganalisis mengembalikan perkara itu pada akhir tahun lalu, menguji perisian dengan 26 peserta yang sihat dan 24 pesakit yang dimasukkan ke hospital dengan pelbagai keadaan jantung, termasuk fibrilasi atrium dan kegagalan jantung.


Pesakit yang sihat diuji di ruang pejabat, sementara pesakit jantung diuji di bilik hospital mereka di Pusat Perubatan UW di Seattle.


Pakar kemudian membandingkan penemuan pembesar suara pintar dengan hasil dari monitor ECG kelas perubatan. Pembacaan pembesar suara pintar ternyata agak tepat, hanya menyimpang dari bacaan ECG dengan jumlah "tidak berkaitan dengan perubatan", kata para penyelidik.


Para penyelidik menggunakan versi pembangun pembesar suara pintar jenama Alexa dengan pembesar suara berkualiti rendah untuk menjalankan ujian mereka. Dan mereka mengatakan pembesar suara di peranti arus perdana dapat lebih kuat, membolehkan membaca dari jauh.


Para saintis di sebalik teknologi membayangkan masa depan di mana orang boleh memilih untuk mengikuti jejak irama jantung pada pembesar suara pintar mereka.


Langkah seterusnya yang akan diambil oleh penyelidik adalah untuk mengetahui sama ada AI dapat digunakan untuk mengesan tanda-tanda apnea tidur.


“Seperempat rumah tangga AS sudah memiliki pembesar suara pintar. Tetapi mendapatkan perisian yang disetujui untuk peranti tersebut boleh memakan masa beberapa tahun, ”kata Shyam Gollakota, seorang profesor sains komputer UW dan pengarang bersama laporan tersebut.


Penyelidik sebelum ini membuat sistem AI untuk pembesar suara pintar untuk mengesan serangan jantung. Mereka juga mengembangkan teknologi pembesar suara pintar untuk memantau pernafasan bayi. Algoritma ini kini sedang mendapat persetujuan FDA.

Speaker Pintar Mampu Mengesan Irama Jantung Tidak Normal Speaker Pintar Mampu Mengesan Irama Jantung Tidak Normal Reviewed by thecekodok on 4:45:00 AM Rating: 5
Powered by Blogger.