Sekiranya tidak ada COVID-19, ini boleh menjadi wabak

 


Pandemik COVID-19 meninggalkan kesedihan yang mendalam, banyak orang harus meninggal kerana itu. Mereka biasanya orang, ibu bapa, adik-beradik, adik-beradik, atau rakan-rakan yang dikasihi.

Tetapi kerana wabak itu juga, wabak lumpuh yang misterius gagal menular. Penyakit ini adalah myelitis lembap akut (AFM). Penyakit neurologi seperti polio ini menyerang terutamanya kanak-kanak, menyebabkan kelemahan otot dan, dalam beberapa kes, kelumpuhan kekal dan bahkan kematian.


Selama beberapa dekad, kes AFM sangat jarang berlaku, tetapi dalam beberapa tahun kebelakangan ini berlaku wabak yang lebih besar di seluruh Amerika Syarikat dan di tempat lain. Ini nampaknya berulang setiap dua tahun.


Badan penyelidikan sebelum ini menghubungkan AFM dengan virus langka yang disebut enterovirus D68 (EV-D68). Walaupun belum diketahui bagaimana virus menampakkan gejala penyakit AFM.


Dalam kajian baru itu, sebuah pasukan yang diketuai oleh pemodel penyakit berjangkit Sang Woo Park dari Princeton University mengesan corak kes EV-D68 antara 2014-2019. Ia dilihat bahawa virus ini menunjukkan kebangkitan yang ketara dalam beberapa tahun (2014, 2016, dan 2018) yang dianggap berkaitan dengan faktor-faktor berdasarkan iklim. Data juga meramalkan bahawa pada tahun 2020, penyakit ini akan muncul lagi pada tahun 2020.


"Kami menganggarkan bahawa wabah EV-D68 yang besar, dan oleh itu wabak AFM, masih mungkin terjadi pada tahun 2020 dalam keadaan epidemiologi normal," kata para penyelidik dalam kajian mereka.

Tetapi ternyata, melancarkan Science Alert, Khamis (15/3/2021) ketika dunia sedang berjuang untuk memerangi keadaan epidemiologi pada tahun 2020 yang sama sekali tidak biasa, serangan wabak dari EV-D68 dan AFM tidak pernah terjadi.


Di Amerika Syarikat, sebuah negara dengan kes COVID-19 yang jauh lebih banyak daripada yang lain, kesan gabungan dari dasar sosial, kuarantin dan pengasingan, dan usaha lain cenderung mengurangkan bukan sahaja penyebaran SARS-CoV-2 tetapi EV- D68 juga.


"Analisis awal kami menunjukkan bahawa tindak balas pandemik COVID-19 mungkin telah mempengaruhi dinamika wabak EV-D68 2020," tulis para penyelidik.


Menurut penyelidik, terdapat 153 kes AFM pada tahun 2016 dan 238 kes pada tahun 2018, tetapi hanya 31 kes pada tahun 2020. Penemuan ini dilaporkan dalam Science Translational Medicine.

Previous Post Next Post

Contact Form