WhatsApp Membangunkan Ciri Hapus Foto Automatik


WhatsApp masih dilanda kontroversi kerana dasar privasi terbarunya. Tetapi aplikasi pemesejan Facebook terus mengembangkan fitur yang berfokus pada privasi, iaitu foto yang merosakkan diri sendiri atau menghapus foto secara automatik.

Ciri ini pertama kali ditemui oleh WABetaInfo yang berkongsi maklumat terperinci melalui Twitter. Fungsi ini akan tersedia untuk pengguna WhatsApp di Android dan iPhone, tetapi belum diketahui kapan ia akan diluncurkan.


Dari penjelasan WABetaInfo, cara fitur ini berfungsi mirip dengan fitur hapus automatik yang telah digunakan oleh aplikasi pemesejan lain, seperti Telegram. Fungsi serupa juga telah digunakan di Instagram Direct.



Sebelum menghantar foto, pengguna WhatsApp dapat mengklik butang pemasa di sebelah lajur tempat untuk mengisi kapsyen. Sekiranya anda mengklik butang, foto yang dikirimkan akan dihapus sebaik sahaja penerima meninggalkan chat, seperti yang dikutip dari Android Authority, Khamis (4/3/2021).


WhatsApp sedang mengusahakan foto yang merosakkan diri dalam kemas kini masa depan untuk iOS dan Android.

• Foto yang merosakkan diri tidak dapat dieksport dari WhatsApp.

• WhatsApp belum melaksanakan pengesanan tangkapan skrin untuk foto yang merosakkan diri.


Konsep yang sama dari Instagram Direct. ⏱ pic.twitter.com/LLsezVL2Hj


- WABetaInfo (@WABetaInfo) 3 Mac 2021


Penerima foto tidak dapat memindahkan foto ini ke aplikasi lain di luar WhatsApp. Pratonton foto dalam sembang juga tidak akan ditampilkan, jadi penerima foto mesti mengkliknya terlebih dahulu jika mereka ingin melihat foto tersebut.


WABetaInfo mengatakan bahawa WhatsApp belum melaksanakan fitur pengesanan tangkapan skrin untuk melihat apakah penerima foto telah mengambil tangkapan skrin sebelum dihapus.


Ciri ini kemudiannya akan tersedia dalam sembang peribadi dan kumpulan. Tetapi kerana belum diuji secara terbuka, tidak diketahui kapan fitur penghapusan foto automatik ini akan mengunjungi aplikasi WhatsApp.


Setelah dilancarkan, ciri ini akan melengkapkan ciri mesej yang hilang atau menghapus mesej automatik yang dilancarkan oleh WhatsApp pada November 2020.

WhatsApp Membangunkan Ciri Hapus Foto Automatik WhatsApp Membangunkan Ciri Hapus Foto Automatik Reviewed by thecekodok on 4:34:00 AM Rating: 5
Powered by Blogger.