Apakah Peraturan 72?

 


Pelabur boleh menggunakannya untuk mengetahui bila pelaburan mereka akan berlipat ganda


Peraturan 72 adalah cara mudah bagi pelabur atau penasihat untuk mengira berapa lama pelaburan yang akan berlipat ganda, berdasarkan kadar pulangan tahunan tetap. Cukup bahagikan 72 dengan kadar pulangan tetap, dan anda akan mendapat anggaran kasar berapa lama masa yang diperlukan untuk portfolio anda menjadi dua kali ganda.



Walau bagaimanapun, sainsnya tidak tepat, dan anda mungkin mahu menggunakan formula yang berbeza untuk menjelaskan kadar pulangan yang berada di luar julat tertentu.



Pengambilan Utama

Peraturan 72 adalah kaedah mudah untuk mengira berapa lama pelaburan akan meningkat dua kali ganda, berdasarkan kadar pulangan tahunan.

Pelabur boleh menggunakan peraturan tersebut ketika merancang untuk bersara, perbelanjaan pendidikan, atau tujuan kewangan jangka panjang yang lain.

Untuk lebih tepat, pelabur boleh menggunakan formula logaritma untuk mengira masa pelaburan berlipat kali ganda.

Dalam beberapa keadaan, pelabur mungkin ingin menggunakan Peraturan 70 sebagai gantinya.

Apakah Peraturan 72?

Peraturan 72 adalah aturan praktis yang dapat digunakan oleh pelabur untuk menganggarkan berapa lama pelaburan yang akan berlipat ganda, dengan andaian kadar pulangan tahunan yang tetap dan tanpa sumbangan tambahan.



Sekiranya anda ingin menyelam lebih dalam lagi, anda boleh menggunakan Peraturan 115 untuk menentukan berapa lama masa yang diperlukan untuk melipatgandakan pelaburan anda.


Kedua-dua peraturan ini dapat membantu para pelabur memahami kekuatan faedah kompaun. Semakin tinggi kadar pulangan, semakin pendek jumlah masa yang diperlukan untuk menggandakan atau menggandakan pelaburan.



Cara Menggunakan Peraturan 72 untuk Menganggar Pulangan

Katakan anda mempunyai baki pelaburan $ 100,000, dan anda ingin tahu berapa lama masa yang diperlukan untuk mendapatkannya hingga $ 200,000 tanpa menambahkan dana lagi. Dengan anggaran pulangan tahunan sebanyak 7%, anda akan membahagikan 72 hingga 7 untuk melihat bahawa pelaburan anda akan berlipat ganda setiap 10.29 tahun.



Berikut adalah contoh kadar pulangan lain dan bagaimana Peraturan 72 mempengaruhi pelaburan anda:


Kadar Pulangan Tahun yang Diperlukan Dua Kali

1% 72

2% 36

3% 24

4% 18

5% 14.4

6% 12

7% 10.3

8% 9

9% 8

10% 7.2

11% 6.5

12% 6

Walau bagaimanapun, pengiraan mudah ini tidak mudah dibuat. Sekiranya anda mempunyai sedikit lebih banyak masa dan mahukan hasil yang lebih tepat, anda boleh menggunakan formula logaritma berikut: 1


T = ln (2) / ln (1 + r)


Dalam persamaan ini, "T" adalah waktu untuk pelaburan berlipat ganda, "ln" adalah fungsi log semula jadi, dan "r" adalah suku bunga yang dikompaun.


Oleh itu, untuk menggunakan formula ini untuk pelaburan $ 100,000 yang disebutkan di atas, dengan kadar pulangan 6%, anda dapat menentukan bahawa wang anda akan berlipat ganda dalam 11.9 tahun, iaitu hampir dengan 12 tahun yang anda dapat jika anda hanya membahagi 72 dengan 6.


Begini rupa formula logaritma dalam kes ini:


T = ln (2) / ln (1 + .06)


Sekiranya anda tidak mempunyai kalkulator saintifik, anda biasanya boleh menggunakan yang ada di telefon pintar anda untuk fungsi lanjutan. Walau bagaimanapun, pengiraan asas dapat memberi anda gambaran yang baik jika itu yang anda perlukan.


Cara Menggunakan Peraturan 72 untuk Menganggar Kepentingan Kompaun

Seperti kebanyakan persamaan, anda boleh memindahkan pemboleh ubah untuk menyelesaikan masalah lain yang tidak pasti. Sekiranya anda melihat kembali pelaburan yang anda pegang selama beberapa tahun dan ingin mengetahui berapa pulangan faedah kompaun tahunan, anda boleh membahagikan 72 dengan jumlah tahun yang diperlukan untuk pelaburan anda meningkat dua kali ganda.


Contohnya, jika anda memulakan dengan $ 100,000 dan lapan tahun kemudian bakinya adalah $ 200,000, bahagikan 72 dengan 8 untuk mendapatkan kadar pulangan tahunan 9%.


Biji Garam

Peraturan 72 mudah dikira, tetapi tidak selalu pendekatan yang tepat. Sebagai permulaan, ia memerlukan kadar pulangan tetap, dan sementara pelabur dapat menggunakan rata-rata pulangan pasaran saham atau penanda aras lain, prestasi masa lalu tidak menjamin hasil yang akan datang. Oleh itu, penting untuk membuat kajian mengenai kadar pulangan yang dijangkakan dan bersikap konservatif dengan anggaran anda.


Juga, formula yang lebih mudah berfungsi paling baik untuk kadar pulangan antara 6% dan 10%. Peraturan 72 tidak begitu tepat dengan kadar di kedua-dua sisi julat tersebut


Sebagai contoh, dengan kadar pulangan 9%, pengiraan sederhana mengembalikan masa dua kali ganda dari lapan tahun. Sekiranya anda menggunakan formula logaritma, jawapannya adalah 8.04 tahun - perbezaan yang tidak dapat diabaikan.


Sebaliknya, jika anda mempunyai kadar pulangan 2%, pengiraan Peraturan 72 anda mengembalikan masa untuk dua kali ganda dari 36 tahun. Tetapi jika anda menggunakan nombor menggunakan formula logaritmik, anda memperoleh 35 tahun — perbezaan sepanjang tahun.


Hasilnya, jika anda ingin mendapatkan idea cepat mengenai berapa lama pelaburan anda akan berlipat ganda, gunakan formula asas. Tetapi jika anda menghitung angka tersebut sebagai sebahagian daripada rancangan simpanan persaraan atau pendidikan anda, pertimbangkan untuk menggunakan persamaan logaritma untuk memastikan bahawa andaian anda seakurat mungkin.


Peraturan 72 berfungsi paling baik dalam jangka masa yang panjang. Sekiranya anda hampir bersara, ia mungkin tidak begitu membantu kerana turun naik jangka pendek dapat memberikan kadar pulangan tahunan anda lebih sedikit masa untuk keluar.


Peraturan 72 vs 70

Peraturan 72 memberikan anggaran yang cukup tepat sekiranya kadar pulangan yang anda jangkakan adalah antara 6% dan 10%. Tetapi jika anda melihat kadar yang lebih rendah, anda mungkin mempertimbangkan untuk menggunakan Peraturan 70 sebagai gantinya.


Contohnya, ambil contoh pulangan 2% sebelumnya. Dengan pengiraan Peraturan 70 yang mudah, masa untuk melipatgandakan pelaburan adalah 35 tahun — persis sama dengan hasil dari persamaan logaritma.


Walau bagaimanapun, jika anda mencuba menggunakannya dengan pulangan 10%, formula mudah memberi anda tujuh tahun sementara fungsi logaritma kembali kira-kira 7.3 tahun, yang mempunyai perbezaan yang lebih luas.


Seperti mana-mana kaedah praktik, Peraturan 72 dan 70 tidak sempurna. Tetapi mereka dapat memberi anda maklumat berharga untuk membantu anda dengan rancangan simpanan jangka panjang anda. Sepanjang proses ini, pertimbangkan untuk bekerja dengan penasihat kewangan yang dapat membantu anda menyesuaikan strategi pelaburan dengan keadaan anda.

Apakah Peraturan 72? Apakah Peraturan 72? Reviewed by thecekodok on 4:01:00 AM Rating: 5
Powered by Blogger.