Apple akhirnya melepaskan AirTag, sesuai untuk orang pelupa

 


Setelah dikhabarkan untuk masa yang lama, Apple akhirnya mengeluarkan AirTag. Peranti ini, yang merupakan pesaing SmartTag Samsung, akan sesuai untuk orang pelupa, mengapa?

"Kami sangat gembira untuk membawa kemampuan baru yang luar biasa ini kepada pengguna iPhone dengan pengenalan AirTag, memanfaatkan rangkaian Cari Saya yang luas, untuk membantu mereka mengesan dan mencari barang-barang penting dalam kehidupan mereka," kata Kaiann Drance, naib presiden Apple Worldwide iPhone Produk.Pemasaran.


Seperti yang diungkapkan oleh Drance sebelumnya, AirTag mempunyai fungsi untuk membantu mengesan dan mencari item dengan aplikasi Find My Apple. Mempunyai bentuk bulat menyerupai pin dengan berat yang sangat ringan, oleh itu peranti ini dapat dilekatkan pada dompet, kunci, ransel, atau barang lain. Untuk memudahkan pemasangan, Apple menyediakan aksesori penyimpanan yang dijual secara berasingan.


AirTag itu sendiri diperbuat daripada keluli tahan karat yang digilap dengan ketepatan, dan tahan air dan debu IP67. Di dalamnya terdapat suara pembesar suara terbina dalam untuk membantu mencari AirTag itu sendiri.


Masih di bahagian dalam, Apple menanamkan accelerometer dan Bluetooth LE. AirTag mempunyai penutup yang boleh ditanggalkan untuk penggantian bateri yang mudah. Apple mengatakan bateri yang dipasang mempunyai jangka hayat satu tahun.


Untuk menyambung ke iPhone sangat mudah. Sama seperti AirPods, tahan AirTag ke iPhone anda, pop timbul akan muncul meminta untuk menyambungkan peranti. Setelah disambungkan, pengguna boleh menukar nama AirTag, misalnya kunci, jaket atau beg.


Aplikasi Cari Saya memaparkan item yang telah dipasang AirTag. Foto: Apple

Setelah AirTag diatur, ia akan muncul di tab item baru di aplikasi Cari Saya, di mana pengguna dapat melihat lokasi semasa atau kedudukan terakhir di peta. Sekiranya pengguna terlupa untuk meletakkan item tetapi masih dalam jangkauan Bluetooth, mereka dapat menggunakan aplikasi Cari Saya untuk memainkan suara dari AirTag untuk membantu mencarinya. Pengguna juga boleh meminta Siri untuk mencari barang mereka, dan AirTag akan mengeluarkan suara ketika berada berdekatan.


Setiap AirTag dilengkapi dengan cip U1 yang direka oleh Apple menggunakan teknologi Ultra Wideband, yang membolehkan pencarian tepat untuk pengguna iPhone 11 dan iPhone 12. Teknologi ini dapat menentukan jarak dan arah dengan tepat ke AirTag yang hilang semasa berada dalam jarak jauh.


Semasa pengguna bergerak, ciri carian ketepatan menggabungkan input dari kamera, ARKit, akselerometer dan giroskop dan kemudian membimbing mereka ke AirTag menggunakan gabungan maklum balas suara, haptik, dan visual.


Sekiranya AirTag anda dipisahkan dari pemiliknya dan berada di luar jangkauan Bluetooth, rangkaian Cari Saya dapat membantu melacaknya. Rangkaian Cari Saya hampir dengan satu miliar peranti Apple dan dapat mengesan isyarat Bluetooth dari AirTag yang hilang dan menyampaikan lokasinya kepada pemiliknya.


Pengguna juga dapat memasukkan AirTag ke dalam Mode Hilang dan diberitahu ketika berada dalam jangkauan atau telah ditemukan oleh rangkaian Cari Saya. Apabila seseorang menemui AirTag mereka yang hilang, mereka dapat mengetuknya menggunakan iPhone atau peranti mereka dengan NFC. Sekejap sahaja mereka akan dihantar ke laman web yang akan memaparkan nombor telefon pemiliknya, asalkan telah disenaraikan sebelumnya.


AirTag merangkumi sokongan untuk ciri kebolehaksesan yang terdapat dalam iOS Ciri penemuan ketepatan menggunakan VoiceOver, misalnya, dapat mengarahkan pengguna buta atau penglihatan rendah ke AirTag dengan petunjuk seperti "AirTag berada 9 kaki di sebelah kiri anda."


Apple memastikan bahawa AirTag menyimpan data lokasi secara peribadi dan selamat. Tidak ada data lokasi atau sejarah lokasi yang disimpan secara fizikal di AirTag.


Foto AirTagAirTag: Dok Apple


Komunikasi dengan rangkaian Cari Saya dienkripsi dari ujung ke ujung sehingga hanya pemilik perangkat yang dapat mengakses data lokasinya, dan tidak seorang pun, termasuk Apple, yang mengetahui identiti atau lokasi mana-mana peranti yang membantu mencarinya.


Tidak hanya itu AirTag juga dirancang dengan sekumpulan fitur yang mencegah pengesanan yang tidak diingini.


AirTag akan dijual oleh Apple mulai Jumaat ini (25/4/2021) dengan harga USD 29. Sekiranya anda ingin menjimatkan wang, Apple menyediakan pakej yang mengandungi empat AirTags dengan harga USD 99. Untuk aksesori rantai kunci, Apple menjualnya bermula dari USD 29 .

Previous Post Next Post

Contact Form