Apple Melancarkan iPhone 12 dan 12 Mini Ungu yang Cantik


 Selain melancarkan iPad Pro dan iMac baru, Apple juga telah melancarkan varian terbaru iPhone 12 dan 12 Mini. Kedua-dua telefon ini kelihatan comel dengan pembalut ungu.

Ya, Apple menambah pilihan Purple untuk melengkapkan lima warna yang ada sebelumnya, iaitu Putih, Hitam, Hijau, Biru dan (PRODUK) MERAH. Pembalut ungu bercampur dengan indah dalam mewarnai keseluruhan bingkai aluminium dan bahan kaca belakang.


Tetapi perlu diingat bahawa ini bukan kali pertama Apple mengeluarkan iPhone berwarna ungu. Sebelum ini, syarikat yang berpangkalan di Cupertino telah mengeluarkan pilihan Purple pada iPhone 11 yang dikeluarkan pada tahun 2019.


Sekiranya ia berkaitan dengan spesifikasi, tidak ada yang baru. Kedua-dua telefon ini mempunyai paparan Super Retina XDR yang menyokong Dolby Vision dan HDR 10.. Sekiranya iPhone 12 berukuran 6.1 inci, iPhone 12 Mini mempunyai skrin 5.4 inci.


Apple melindungi skrin dengan lapisan yang disebut perisai seramik, yang diklaim lebih tahan lama daripada lapisan kaca di pasaran sekarang. Kedua-duanya telah mendapat sijil IP68, yang bermaksud mereka tahan terhadap rendaman dalam air hingga 6 meter selama 30 minit, selain itu mereka tahan terhadap tumpahan kopi dan soda.


Kedua-dua iPhone 12 dan iPhone 12 Mini dikuasakan oleh chipset A14 Bionic. Prestasi CPU diklaim 50% lebih cepat daripada telefon bimbit di pasaran, dan juga GPU.


Spesifikasi untuk kamera depan dan belakang kedua-dua telefon ini sama. Terdapat 2 kamera di belakang, masing-masing berukuran 12 MP Lebar dan 12 MP Ultra Wide, sementara di depan berukuran 12 MP dengan bukaan f / 2.2.


Apple membawakan ciri rakaman video HDR dengan Dolby Vision pada iPhone 12. Keupayaan ini didakwa sebagai yang pertama dan satu-satunya di dunia yang membolehkan pengalaman Dolby Vision dari hujung ke hujung. Fungsi ini membolehkan pengguna merakam, mengedit, dan berkongsi video kelas pawagam dengan mudah di iPhone.


Dan tentu saja, iPhone 12 dan 12 Mini menyokong sambungan 5G yang menawarkan kelajuan pantas. Kedua-duanya juga menyokong ciri MagSafe yang membawa pengalaman baru dalam pengecasan tanpa wayar.


Apple mula menjual iPhone 12 dan 12 Mini Purple pada hari Jumaat ini (23/4/2021) di beberapa negara. 


Mengenai harga resmi, tidak ada bedanya, iPhone 12 Mini dirilis seharga USD 699 , sedangkan iPhone 12 berharga USD 799 

Previous Post Next Post

Contact Form