IPad Pro kini dikuasakan oleh Apple M1, prestasi yang lebih menggila

 


Apple secara rasmi melancarkan Pro iPad baru. Seperti MacBook Air dan Pro, tablet ini dikuasakan oleh cip Apple M1, menjadikan prestasinya lebih menggila daripada sebelumnya.

"CPU 8-teras pada iPad Pro membuat prestasinya melonjak 50% dari generasi sebelumnya. GPU 8-teras menjadikan prestasi grafik 40% lebih cepat daripada pendahulunya," kata syarikat teknologi gergasi dari Cupertino, AS.


Apple juga mempunyai RAM hingga 16 GB. Sementara itu, memori dalaman dibuat dua kali lebih cepat dengan kapasiti hingga 2 TB.


IPad Pro baru dilengkapi dengan port USB Type C yang menyokong Thunderbolt dan USB 4, menjadikannya lebih serba boleh kerana lebar jalurnya hingga 40Gbps, atau 4 kali lebih banyak daripada sebelumnya. Oleh itu tablet ini boleh disambungkan ke monitor Pro Display XDR pada resolusi 6K Penuh.


Mengenai layar, iPad Pro 11 inci membawa Liquid Retina Display yang mempunyai resolusi 2388 x 1688 piksel dan menyokong HDR. Khusus untuk iPad Pro 12.9 inci, ia menggunakan Liquid Retina XDR Display yang mempunyai kecerahan puncak hingga 1.600 nits dan resolusi 2732 x 2048 piksel.


Untuk skrin baru ini, Apple memasang 10,000 LED mini dengan 2,500 zon peredupan tempatan. Hasilnya, skrin tablet setara dengan Pro Display XDR. Dengan cara itu profesional dalam industri kreatif, termasuk jurugambar, videografer dan pembuat filem, dapat melihat dan mengedit kandungan HDR pada layar besar yang dapat mereka bawa ke mana saja.


iPad Pro kini menyokong 5G. Tablet ini dilengkapi dengan dua kamera dan sensor LiDAR di bahagian belakang.


Semasa di bahagian depan, Apple telah menyertakan kamera ultra lebar 12 MP dan membawa ciri Center Stage. Fungsi ini menggunakan bidang pandangan kamera depan yang jauh lebih besar dan keupayaan pembelajaran mesin M1 untuk mengenali dan memastikan pengguna berada di tengah bingkai.


IPad Pro baru boleh dipesan pada 30 April, tetapi hanya boleh dihantar ke kedai pada bulan Mei. Harga (di Amerika Syarikat) adalah seperti berikut:


- Harga WiFi iPad Pro 11 inci bermula dari USD 799 


- Harga WiFi Pro Pro 5 inci + 5G bermula dari USD 999 


- WiFi Pro Pro 12.9 inci bermula dari USD 1.099


- Harga WiFi Pro 12,9 inci + 5G iPad Pro bermula dari USD 1,299


IPad Pro baru menyokong Apple Pencil dan Smart Keyboard Folio, serta Magic Keyboard, yang kini mempunyai varian warna putih

Previous Post Next Post

Contact Form