Bill Gates dll dilarang di China, Mengapa?

 


Pemerintah China dilaporkan bulan ini meminta agar buku-buku yang memaparkan idea barat atau asing dikeluarkan dari senarai bacaan dan perpustakaan pelajar sekolah rendah dan menengah di negara Tirai Buluh. Buku Bill Gates juga boleh terpengaruh. Sebab apa?

Media Nikkei Asia melaporkan bahawa banyak judul buku, terutama yang mengandungi maklumat mengenai budaya dan politik barat serta Jepun, berada dalam bahaya dilarang oleh pelajar. Ini termasuk buku yang menulis biografi tokoh teknologi terkenal seperti Bill Gates dan mendiang Steve Jobs.


Semua buku yang dikategorikan sebagai 'menyembah' barat boleh dikeluarkan dari senarai bacaan pelajar sekolah rendah dan menengah di seluruh negara. Jumlah pelajar sekitar 240 juta.


Sebagai gantinya, buku-buku mengenai Xi Jinping, misalnya, akan banyak dipaparkan. Sebuah sekolah menengah pertama di Beijing, misalnya, telah memenuhi rak buku perpustakaan dengan ucapan dari Presiden China. Begitu juga buku-buku yang mempromosikan ideologi Parti Komunis China.


Menurut laporan itu, semua buku yang dianggap bertentangan dengan agenda dan polisi Parti akan dihapuskan, terutama buku yang berkaitan dengan pemikiran demokratik, politik, ekonomi dan budaya Barat, "kata Epoch Times.


"Buku tentang Bill Gates dan Steve Jobs juga dapat dihapus kerana watak-watak ini mengiklankan kapitalisme Amerika," tambah mereka.


Sistem pendidikan di negara Tirai Buluh dikawal ketat oleh pemerintah, termasuk buku-buku yang dibaca. Buku teks biasanya bertema patriotik dan buku sejarah menghilangkan beberapa peristiwa, seperti demonstrasi Tiananmen pada tahun 1989.


Tidak diberitahu mengenai tajuk buku mengenai Bill Gates atau Steve Jobs yang dilarang. Kemungkinan termasuk biografi Steve Jobs Walter Issacson yang diterbitkan setelah kematiannya dan merupakan buku terlaris di mana-mana

Previous Post Next Post

Contact Form