Domino's Pizza Melancarkan Robot Untuk Menghantar Makanan

 


Pizza Domino dan Nuro - syarikat permulaan kenderaan autonomi - telah mengumumkan bahawa mereka akan melancarkan perkhidmatan penghantaran pizza robot di Houston, Amerika Syarikat minggu ini.

Robot ini dipersembahkan untuk memenuhi pesanan dalam talian yang meningkat semasa pandemik COVID-19.


Nuro sendiri adalah syarikat permulaan yang diasaskan oleh bekas pekerja bahagian kereta autonomi Google. Mereka sebelumnya menggunakan mobil robot R1 untuk mengirimkan bahan makanan dari kedai ke kawasan perumahan di Scottsdale, Arizona, dan kemudian memperluas liputan mereka ke Houston.



Kereta autonomi Domino dan nuro Kereta autonomi Domino dan nuro Foto: Dok. Domino's


Nuro sendiri telah mendapat kebenaran daripada kerajaan untuk memulakan perkhidmatan penghantaran barang tanpa pemandu tahun lalu di AS. Menurut sumber, Nuro baru-baru ini menerima suntikan dana berjumlah USD 500 juta termasuk pelaburan ekuiti dari Woven Capital, cabang pelaburan mobiliti anak syarikat Toyota yang membuat penilaian keseluruhan lebih dari USD 5 bilion.


Perkhidmatan penghantaran akan bermula di kedai Domino di Houston dan secara beransur-ansur berkembang ke banyak lokasi lain sebagai sebahagian daripada kerjasama jangka panjang.


"Biasanya sukar bagi syarikat besar untuk mengambil pemandu yang mencukupi untuk memenuhi permintaan penghantaran mereka," kata ketua perhubungan awam Nuro Cosimo Leipold dalam satu kenyataan.


Leipold mengatakan Nuro, yang telah bekerjasama dengan peruncit Kroger, Walmart dan CVS untuk menyampaikan bahan makanan dan resipi, mengatakan pengiriman mingguannya hampir tiga kali ganda dalam tiga bulan pertama wabak itu.


"Houston adalah bandar keempat terbesar di AS, memiliki salah satu kadar kematian jalan raya tertinggi di negara ini. Lebuh raya di Houston mewujudkan senario yang mencabar agar teknologi kita dapat bekerjasama," tambah Leipold.


Nuro dan Domino sebenarnya merancang untuk melancarkan penghantaran pizza robot pada akhir 2019 tetapi kerana wabak itu, mereka menangguhkannya.


"Nuro dan Domino telah mengambil pendekatan yang terukur untuk memprioritaskan penyebaran yang lancar dan selamat (selama pandemi COVID-19)," kata Leipold.


Diasaskan oleh dua bekas jurutera Google pada tahun 2016, Nuro sebelum ini mengumpulkan USD 940 juta dari SoftBank Vision Fund.

Previous Post Next Post

Contact Form