Google Mengesahkan Pelepasan Pixel 5A 5G

 


Google mempunyai cara yang unik untuk mengesahkan kehadiran Pixel 5A 5G, iaitu dengan menolak khabar angin yang beredar di media sosial.

Sebelum ini, Jon Prosser menerusi akaun Twitternya mengatakan bahawa Pixel 5A dibatalkan kerana kekurangan cip. Prosser sendiri diketahui sering mengalami kebocoran tepat berkaitan dengan telefon bimbit yang akan dilepaskan.


Tetapi kemudian Google membalas dengan pernyataan rasmi. Dalam pernyataan itu, Google mengatakan bahawa Pixel 5A 5G masih akan dilancarkan tahun ini di Amerika Syarikat dan Jepun, dan pelepasan tersebut akan sejajar dengan peluncuran siri Pixel A generasi sebelumnya.



"Pixel 5a 5G tidak dibatalkan. Ini (telefon bimbit) akan tersedia tahun ini di Amerika Syarikat dan Jepun dan pelepasannya sesuai dengan tarikh peluncuran telefon bimbit siri A tahun lalu," tulis Google dalam satu kenyataan.


Menurut khabar angin, Pixel 5A 5G mempunyai banyak persamaan dengan Pixel 4A 5G. Yaitu telefon bimbit kelas menengah dengan harga yang agak berpatutan, yang bertujuan untuk menjangkau lebih ramai pengguna.


Khabar angin mengenai kehadiran telefon bimbit ini sudah ada sejak Juli 2020, ketika kod untuk telefon bimbit ini muncul di Projek Sumber Terbuka Android. Mengenai bentuk dan reka bentuk, dikatakan akan serupa dengan Pixel 4A 5G, yaitu layar FHD + 6.2 inci, dua kamera belakang, dan port audio 3.5mm.


Pixel 4A 5G itu sendiri dilancarkan pada bulan Ogos 2020, dan jika anda merujuk kepada pernyataan Google mengenai Pixel 5A 5G, ada kemungkinan telefon bimbit juga akan dilepaskan pada masa yang sama, iaitu pada bulan Ogos 2021. Namun, ada juga spekulasi bahawa ia akan dikeluarkan pada acara Google. I / O 2021 bersama dengan versi murah dari Pixel Buds.

Selain Pixel 5A 5G, Google juga dikatakan akan mengeluarkan versi Pixel kelas atas, dan diasumsikan akan disebut Pixel 6. Nah, Pixel 6 dilaporkan akan menggunakan sistem Google sendiri. pada cip (SoC), yang dipanggil Whitechapel.


Dalam sejarahnya, Google memang mengakui kewujudan telefon bimbit yang belum mereka keluarkan. Contohnya pada tahun 2019 ketika mereka menyiarkan gambar Pixel 4 setelah banyak kebocoran beredar di dunia maya.

Previous Post Next Post

Contact Form