HP baru dengan Kamera 108 MP


 Telefon bimbit dengan kamera 108 MP pertama hadir pada tahun 2019, iaitu Xiaomi CC9, atau lebih dikenali sebagai Mi Note 10 . Telefon bimbit ini tidak termasuk dalam kelas telefon bimbit murah.

Tetapi sekarang, pada tahun 2021, telefon bimbit baru dengan kamera 108 MP dapat dibeli iaitu pada Redmi Note 10 Pro varian termurah .

Xiaomi tidak sendirian mengeluarkan telefon bimbit di kelas menengah dengan kamera 108 MP, kerana Realme akan segera mengeluarkan HP dengan kamera serupa, yaitu Realme 8 Pro, walaupun harganya belum didedahkan saat ini, diharapkan berada dalam julat harga yang sama.



Kedua-dua telefon bimbit ini menggunakan sensor yang sama, iaitu Samsung Isocell HM2, yang mempunyai resolusi 108 MP. Sebenarnya, penggunaan sensor dengan resolusi tinggi ini telah menimbulkan keraguan. Adakah anda benar-benar memerlukan beratus-ratus megapiksel resolusi?


Adakah benar-benar perlu untuk mengambil gambar dengan piksel yang besar? Bagi kebanyakan orang, tentu saja tidak. Mereka mengambil gambar dan tidak pernah melihatnya lagi. Atau jika demikian, mereka memuat naiknya di perkhidmatan foto dan tidak masalah menggunakan banyak piksel.


Ada pihak yang memandang rendah penggunaan kamera 108 MP, tetapi dia mengatakan bahawa resolusi tinggi ini mempunyai beberapa kelebihan.


Dengan resolusi ini, kita dapat memotong foto untuk melihat objek lebih dekat tanpa kehilangan kualiti gambar.

Ciri yang dirujuk adalah zoom digital, yang dilakukan dengan memotong foto yang diambil sehingga objek yang diinginkan terlihat lebih dekat. Sesungguhnya, sensor HM2 yang digunakan dapat melakukan zoom tanpa kerugian hingga 3x, yang dapat dicapai kerana resolusi tinggi.


Tidak hanya itu, sensor HM2 yang digunakan memiliki fitur binning 9 in 1 pixel, yaitu menggabungkan 9 pixel menjadi 1 pixel sehingga dapat menangkap lebih banyak cahaya ketika digunakan dalam cahaya rendah, tanpa mengalami penurunan resolusi yang signifikan.


Ciri ini biasanya hanya tersedia di telefon bimbit unggulan


Jadi, menurut anda, kamera dengan sensor 108MP itu penting, bukan? Ayuh, cuba tulis pendapat anda di ruangan komen.

Previous Post Next Post

Contact Form