Ini adalah monitor Gaming HDMI 2.1 pertama yang dijual


 Sejumlah pengeluar telah melepaskan, atau setidaknya mempamerkan, monitor permainan mereka yang mempunyai port HDMI 2.1. Namun, nampaknya Asus akan menjadi pengeluar pertama yang menjual monitor permainan seperti itu.

Monitor yang dimaksud adalah ROG Strix XG43UQ, yang akan mula dijual pada bulan Mei. Seperti namanya, XG43UQ adalah monitor dengan ukuran layar 43 inci, yang cukup besar untuk monitor.


Asus mendedahkan fitur permainan di monitor ini. Seperti resolusi 4K, kadar penyegaran 144Hz, FreeSync Premium Pro, DisplayHDR1000, 90% DCI-P3, dan tentunya port HDMI 2.1.



HDMI 2.1 adalah ciri yang membezakannya dari monitor permainan lain. Fungsi ini membolehkan XG43UQ - dan monitor lain dengan HDMI 2.1 - dipasangkan dengan PlayStation 5 dan Xbox Series X untuk menikmati resolusi 4K 120Hz dari kedua-dua konsol.


Sementara itu, pengguna PC hanya menggunakan DisplayPort yang lebih dari cukup untuk menghantar isyarat video sebesar itu ke monitor.


Panel yang digunakan dalam XG43UQ adalah VA, dengan 125% s-RGB dan 90% DCI-P3, semestinya membuat monitor ini kurang ketinggalan berbanding monitor dengan panel IPS. Lebih-lebih lagi, panel VA yang digunakan juga dijanjikan untuk memberikan tahap kontras sehingga 4000: 1.


Selain dua port HDMI 2.1, ada juga DisplayPort 1.4a untuk menyambung dengan PC. Kemudian terdapat dua HDMI 2.0, dua port USB 3.0, dan port audio 3.5mm. Penggunaan tenaga dikatakan di bawah 48W.


Malangnya, Asus masih belum menyatakan harga untuk monitor ini, tetapi yang jelas ialah harganya tidak akan murah. Desas-desus sebelumnya beredar bahawa harga XG43UQ berada di kisaran USD 2000.

Previous Post Next Post

Contact Form