Instagram Melancarkan Ciri Baru, Menapis DM yang Menyalahgunakan


 Instagram mengumumkan satu ciri baru yang membolehkan pengguna menapis permintaan mesej masuk atau mesej langsung (DM) jika mengandungi kata-kata, ayat atau emoji yang menyinggung perasaan. Ciri ini disasarkan kepada selebriti dan tokoh masyarakat yang sering menerima DM yang tidak diingini.

Penapis permintaan mesej ini dapat diaktifkan melalui bahagian baru di aplikasi Instagram yang disebut 'kata-kata tersembunyi'. Untuk mengaktifkan penapis ini, Anda dapat membuka menu Tetapan, kemudian Privasi dan Kata Tersembunyi, kemudian ketuk togol yang tersedia.


Setelah diaktifkan, penapis ini akan menyaring mesej buli siber yang diterima pengguna dan berpindah ke folder yang berasingan. DM dalam folder ini akan disembunyikan, sehingga pengguna dapat melihat-lihat mesej masuk tanpa membaca kandungannya.



Jika pengguna membuka salah satu pesan yang telah disaring dan masuk ke folder terpisah, mereka dapat membaca isinya, menghapus, atau melaporkan pesan tersebut, seperti yang dikutip dari The Verge, Kamis (22/4/2021).


Ciri Instagram baru untuk mencegah penindasan DMFungsi Instagram baru untuk mengelakkan penindasan DM Foto: Dok. Instagram

Aplikasi milik Facebook itu mengatakan bahawa ia telah bekerjasama dengan organisasi anti-diskriminasi dan anti-buli yang terkenal untuk menentukan kata dan ayat apa yang dianggap menyinggung perasaan. Pengguna juga boleh memasukkan perkataan, ayat dan emoji pilihan mereka sendiri ke dalam senarai.


Instagram mengatakan bahawa ciri baru itu akan dilancarkan ke beberapa negara dalam beberapa minggu ke depan, tetapi mereka tidak menentukan negara mana. Dalam beberapa bulan akan datang, ciri ini akan dilancarkan ke lebih banyak negara.


Selain penapis untuk menapis DM, Instagram juga melancarkan fitur yang membolehkan pengguna menyekat orang yang telah mengganggu atau menyinggung perasaan mereka, walaupun orang itu membuat akaun baru.


Ciri Instagram baru untuk mencegah penindasan DMFungsi Instagram baru untuk mengelakkan penindasan DM Foto: Dok. Instagram


Oleh itu, apabila pengguna menyekat seseorang di Instagram, mereka akan mempunyai pilihan untuk menyekat akaun baru yang dibuat orang itu.


Instagram tidak menyatakan bagaimana ciri ini berfungsi, hanya mengatakan bahawa mereka menggunakan banyak isyarat untuk mengesan akaun baru dari pengguna yang sama. Ciri ini akan dilancarkan secara global dalam beberapa minggu akan datang.


Kemas kini baru ini melengkapkan serangkaian langkah di Instagram yang bertujuan untuk mencegah buli siber dan ucapan kebencian di platformnya. Pada bulan Februari, Instagram mengatakan bahawa ia akan menyekat akaun yang menghantar mesej kasar beberapa kali.

Previous Post Next Post

Contact Form