Transformasi Peranan Televisyen LED Mikro


 Sejumlah televisyen Samsung telah menggunakan LED mikro. Teknologi ini dianggap telah mengubah peranan televisyen.

"LED mikro telah melewati batasan ukuran dan bentuk. Oleh itu, teknologi ini adalah penyelesaian yang ideal untuk pelbagai keperluan," kata seorang jurucakap Samsung semasa seminar teknologi skrin televisyennya yang diadakan dalam talian.


Samsung mendakwa telah membawa peranti LED mikro ke pasaran sejak tahun 2018. Hanya pada masa itu produk dibuat untuk keperluan B2B. Baru-baru ini mereka telah membawa teknologi ini ke segmen pengguna.



Tahun ini sahaja Samsung telah melancarkan televisyen LED mikro dengan ukuran 110 inci, 99 inci dan 88 inci. Dan menjelang akhir 2021 mereka akan melepaskan ukuran 76 inci.


Kekuatan LED mikro

Ukuran televisyen boleh dibuat bergantung pada jumlah cip LED mikro yang ditanamkan. Kerepek diletakkan rapat sekali.


Setiap vendor boleh memasang cip LED kecil di televisyennya, mulai dari 10 hingga 100 mikrometer. Tetapi pada akhirnya, tahap kecerahan akan menjadi yang membezakan setiap pengeluar.


Teknologi LED mikro sendiri mampu memberikan kontras yang sangat baik tanpa penyebaran cahaya. Di samping itu, ia dapat menampilkan perincian yang paling kecil, baik dalam pemandangan terang dan gelap, sehingga gambar yang ditampilkan tepat seperti yang diharapkan.


Cip LED RGB pada LED mikro didakwa mampu menghasilkan warna yang lebih terang daripada kemampuan skrin semasa. Kerana cip LED RGB mempunyai tahap kecerahan dan ekspresi warna yang tepat.


"Menggabungkan kawalan gradasi pada LED mikro menjadikan prestasi HDR menakjubkan," kata Samsung.


Mikro LED SamsungMikro LED Foto Samsung: dok Samsung

Dan hanya teknologi LED mikro yang mampu mencipta warna dan memancarkan cahaya pada masa yang sama. Hasilnya, ia menghilangkan keperluan untuk lampu latar dan penapis warna yang digunakan oleh skrin konvensional.


Cuma kemampuan LED mikro mesti disokong oleh pemproses yang berkebolehan untuk diproses. Samsung sendiri bergantung pada Micro AI Processor yang didakwa memiliki algoritma untuk memaksimumkan potensi cip LED mikro yang dipasang.


Ini membolehkan LED mikro membuat penyesuaian ketepatan warna. Hasilnya dapat memperlihatkan kecerahan dan kegelapan secara terperinci.


Kelebihan lain yang ditawarkan LED mikro ialah ketahanan dan jangka hayatnya yang panjang. Ini kerana teknologi menggunakan bahan bukan organik. Walaupun kebanyakan skrin hari ini menggunakan bahan organik, penurunan kualiti gambar tidak dapat dielakkan.


Dengan menggunakan LED mikro, vendor dapat membuat televisyen bebas bezel di semua sisi sehingga akan memperindah bahagian dalam rumah. Begitu juga dengan kualiti suara, seperti Samsung memasang sistem bunyi sinema pada televisyen LED mikro.


Teknologi LED mikro juga membolehkan vendor menyampaikan ciri yang sebelumnya kurang mungkin dilakukan pada peranti konvensional. Samsung, misalnya, mereka menghadirkan fitur yang memungkinkan televisyen mikro LEDnya menampilkan banyak tingkap pada satu layar.


"Jadi sepertinya Anda memiliki banyak televisyen dalam satu perangkat. Anda dapat menonton berita sambil menonton sukan, memeriksa stok dan bermain permainan," kata seorang jurucakap Samsung.

Previous Post Next Post

Contact Form