Pakai OS Smartwatch Lindungi Pengguna dari Sinaran Matahari

 


Sistem operasi Wear OS jauh dari sempurna. Anehnya, Google juga nampaknya tidak menyediakan sumber yang cukup untuk menjadikannya dapat diterima oleh pengguna smartwatch.

Walaupun begitu, Wear OS memang mendapat ciri dan penambahbaikan baru sesekali, walaupun tidak berada di bahagian atas senarai dari sudut pandangan pengguna. Walau bagaimanapun, ciri ini dianggap unik.


Wear OS memiliki kemampuan untuk melindungi pengguna dari kemungkinan terbakar sinar matahari. Google baru sahaja mengumumkan bahawa Wear OS kini mendapat indeks UV berdasarkan lokasi pengguna.


Iaitu, di atas aplikasi Cuaca yang menunjukkan keadaan dan suhu semasa. Pengguna juga boleh memeriksa indeks UV, yang berkisar antara O hingga +11. Indeks ultraviolet adalah standard antarabangsa yang mengukur kekuatan sinaran UV yang menghasilkan cahaya matahari.


Mulai hari ini, jam tangan pintar Wear OS dapat memberitahu pengguna mengenai sinaran ultraviolet di lokasi mereka pada waktu tertentu. Jelas, semakin tinggi indeks UV, semakin tinggi risiko bahaya akibat terkena cahaya matahari yang tidak dilindungi.


Walaupun begitu, ciri baru ini kini dilancarkan ke semua jam tangan pintar Wear OS di seluruh dunia, tetapi mungkin memerlukan beberapa hari untuk menjangkau semua pengguna.

Previous Post Next Post

Contact Form