Panggil Google Assistant Tidak Perlu Menggunakan 'OK Google'


 Sejak dilancarkan, pembantu suara Google Assistant hanya dapat diaktifkan dengan menyuarakan arahan seperti 'Hey Google' atau 'OK Google'. Tetapi nampaknya ia akan segera berubah untuk beberapa arahan.

Berdasarkan kod yang dijumpai oleh Android Police dan 9to5Google, Google sedang menguji ciri yang disebut 'Guacamole' yang memberi pengguna jalan pintas untuk mengaktifkan beberapa perintah di Google Assistant. Ini bermaksud bahawa pengguna tidak perlu lagi mengatakan 'Hai Google' sebelum memberikan arahan.


Keberadaan fitur Guacamole pertama kali ditemukan di menu tetapan dalam aplikasi Google versi 12.8. Ciri ini sepertinya dikembangkan oleh Google secara rahsia kerana mereka menggunakan penerangan yang tidak jelas.



Ciri ini tidak bermaksud bahawa Pembantu Google akan terus mendengar semua yang anda katakan. Fitur ini hanya dapat mengaktifkan perintah tertentu, seperti menjawab telepon atau membunyikan alarm.


Oleh itu, dengan ciri baru ini pengguna boleh meminta Pembantu Google untuk mematikan penggera dengan hanya mengucapkan 'Berhenti' atau 'Tunda' tanpa harus mendahului dengan mengucapkan 'Hai Google'.


Sementara itu, ketika panggilan masuk, pengguna hanya perlu mengucapkan 'Jawab / tolak panggilan' ke Google Assistant, seperti yang dikutip dari The Verge, Isnin (26/4/2021).


Ciri-ciri seperti ini sebenarnya bukan perkara baru kerana Google memasukkannya ke dalam pembesar suara dan skrin pintar Google Home dan Google Nest Hub yang diperkenalkan pada tahun 2019. Jadi pengguna Google Assistant sebenarnya dapat mematikan penggera dengan mengatakan 'berhenti' untuk hampir dua tahun.


Google sedang menguji ciri ini secara dalaman dengan pekerjanya. Masih belum diketahui kapan ciri ini akan diumumkan secara rasmi, mungkin di acara Google I / O yang akan diadakan pada 18 Mei.

Panggil Google Assistant Tidak Perlu Menggunakan 'OK Google' Panggil Google Assistant Tidak Perlu Menggunakan 'OK Google' Reviewed by thecekodok on 4:28:00 AM Rating: 5
Powered by Blogger.