Percubaan Permainan Undawn: Gameplay Menarik dan Grafik Menakjubkan


 Sebagai penerbit permainan yang sangat popular, Garena kembali dengan permainan mudah alih. Kali ini mereka melancarkan Undawn dengan pengalaman permainan AAA.

Garena juga melancarkan percubaan pra-alfa permainan Undawn dengan menyediakan slot terhad. Sebanyak 10,000 pemain telah mendaftar dan bernasib baik kerana dapat mencuba permainan pra-alpha ini.


Walaupun permainan dengan konsep serupa telah tersebar di Google Play Store atau iOS. Namun, ini tidak mematahkan semangat mereka untuk melepaskan Undawn sebagai permainan penembak survival dunia terbuka mereka.



Lalu bagaimana permainan ditawarkan? Adakah benar bahawa grafik yang diberikan serupa dengan kualiti permainan AAA?


DetikINET berikut merangkum permainan dan grafik yang ditawarkan Undawn dalam versi pra-alpha, dari pengalaman bermain permainan ini. Perlu diingat, permainan ini masih dalam fasa ujian. Sehingga ada kemungkinan akan ada perbezaan ketika diluncurkan secara rasmi di seluruh dunia.


Permainan yang belum dilahirkan

Apabila bercakap mengenai permainan, ia tidak jauh berbeza dengan permainan survival seram pada umumnya. Pemain dikehendaki bertahan dan cuba membunuh zombi dengan senjata yang mereka ada.


Terdapat senjata api dan senjata tajam yang dapat digunakan. Pemain juga boleh melakukan aktiviti membuat dan mempunyai kemahiran yang berbeza ketika mereka maju ke tahap seterusnya.


Tidak rumit dan mudah ketika mengendalikan watak untuk membunuh zombie. Semua tersedia hanya dalam satu skrin mudah alih.


Terdapat butang untuk menembak atau memukul di kanan dan kiri. Pemilihan senjata mudah dan mekanik pergerakan wataknya lancar.


Semua digabungkan pada satu skrin dengan susun atur yang agak sibuk tetapi tetap kelihatan kemas. Di samping itu, pemain dapat menyesuaikan kedudukan butang tembak, analog untuk menggerakkan jalan atau larian dan penempatan ciri lain dalam tetapan.


Ini serupa dengan tetapan dalam permainan pertempuran royale Garena seperti Free Fire dan Call of Duty: Mobile. Tetapi menjadi persoalan besar apabila zombie yang disajikan terlalu tangkas bergerak.


Memandangkan bahawa dalam setiap filem zombie, kita disajikan dengan gerakan perlahan dan kemampuan kejam mereka ketika mendapatkan mangsa mereka. Berbeza sekali dengan Undawn, yang memberikan kecanggihan zombie untuk dapat berjalan seperti manusia normal yang tidak terdedah kepada virus.


Masih belum diketahui apa yang menyebabkan perkara ini berlaku. Mungkin pembangun mempunyai alasan tersendiri mengapa zombie yang ada mempunyai kelajuan melebihi zombi biasa yang biasanya kita lihat dalam filem.


Tetapi sebenarnya ada perkara yang sangat malang. Mengapa Undawn menyediakan kenderaan roda dua, tetapi kita dapat menyimpannya sebagai objek maya.


Sepatutnya, agar kesan bertahan lebih jelas, pembangun memberikan sedikit cabaran dengan agenda membuat ketika anda ingin menggunakan kenderaan.


Seperti mencari komponen kenderaan yang hilang, kemudian memasangnya hingga akhirnya memandu kenderaan. Setelah selesai menggunakannya, ia tidak disimpan di alat kawalan jauh maya. Ia terlalu moden dengan latar belakang tempat yang dipenuhi dengan pohon-pohon yang menjulang tinggi.


Kualiti Grafik Undawn


Dilihat dari latar belakang platform yang digunakan, Undawn menawarkan lebih banyak grafik visual pada peranti mudah alih. Mereka juga menyediakan pilihan dengan grafik yang dapat disesuaikan pada telefon pintar setiap pemain.


Terdapat beberapa pilihan Frame Rate seperti Low, Average, High, Ultra dan Ultra High yang digabungkan dengan tekstur berkualiti untuk menjadikan pemain lebih selesa.


Lebih baik tidak memaksa penggunaan kadar bingkai dan tekstur yang tinggi. Ini untuk kemudahan anda bermain Undawn.


Mungkin anda boleh menggunakan setting yang tinggi, tetapi ada kemungkinan akan ada lag ketika bermain. Kami mengesyorkan agar anda memastikan telefon pintar anda dapat dimainkan dengan tetapan kadar bingkai dan tekstur yang tinggi.


Pasukan detikINET sendiri ketika cuba bermain Undawn menggunakan Samsung Galaxy A32, yang telah terbukti kuat dalam menjalankan permainan seperti Genshin Impact. Sehingga ketika bermain permainan ini, Undawn juga dapat dibundarkan, walaupun pengaturan grafik tidak dapat mencapai Ultra HD.


Setiap perincian yang ada seperti pokok, rumput, bangunan besar, perkhemahan, api atau reka bentuk visual zombi itu sendiri kelihatan sangat menakjubkan. Ketumpatan piksel setiap watak benar-benar merosakkan mata pemain.


Kualiti grafik yang disediakan sangat mengagumkan apabila digabungkan dengan audio yang ditawarkan. Sebaiknya gunakan alat dengar untuk pengalaman permainan yang lebih sengit.


Muziknya santai dan tenang, menambah keindahan setiap perincian gambar dan tekstur permainan Undawn. Walaupun instrumen nada dimainkan berulang kali, ia tidak terasa membosankan.


Untuk audio dari situasi tenang hingga tegang boleh dikatakan cukup baik. Walaupun nampaknya ia boleh dibuat lebih halus ketika bergerak.


Sementara itu, penjelasan mengenai permainan Undawn. Mungkin ulasan penuh akan datang apabila permainan ini dilancarkan secara rasmi di seluruh dunia dari semua peringkat pembangunan.


Satu perkara yang pasti, permainan ini patut dicuba detik. Kemungkinan besar, apabila dilancarkan secara rasmi, akan ada perbezaan dari versi pra-alpha. Ini kerana Undawn masih dalam peringkat pembangunan.

Previous Post Next Post

Contact Form