Polis mempunyai alat canggih dari Israel untuk menghisap data telefon bimbit


 Polis dilaporkan menggunakan perangkat bernama Cellebrite untuk mengekstrak data dari alat yang menjadi bukti penyitaan terdakwa dalam Kes Ucapan Benci dalam Undang-Undang Transaksi Maklumat dan Elektronik (ITE) Jumhur Hidayat. Sekarang, apa itu Cellebrite?

Nama penuh alat ini adalah Cellebrite UFED Touch, yang dapat menyedut data dari telefon bimbit, walaupun sebelumnya data tersebut telah dihapus. Peranti ini telah dipamerkan oleh Polis Nasional pada tahun 2019 untuk menyambut ulang tahun ke-73 Bhayangkara di Makodam V / Brawijaya lapangan, Surabaya.


"Alat ini digunakan untuk memeriksa kandungan telefon bimbit," kata Ketua Hal Ehwal Narkotik Forensik di Ibu Pejabat Polis Cawangan Surabaya, AKP Yuli Khrisna.


Seperti namanya, peranti yang dilengkapi skrin sentuh ini adalah produk syarikat Cellebrite. UFED adalah kependekan dari Universal Forensic Extraction Device. Cellebrite UFED Touch telah dikeluarkan sejak 2012.


Cellebrite adalah syarikat Israel yang ditubuhkan pada tahun 1999 atau 22 tahun yang lalu. Namun, sejak 2007 Cellebrite berada di bawah syarikat Jepun, Sun Corporation, yang merupakan pemegang saham terbesar.


UFED Cellebrite adalah penopang utama undang-undang dan pegawai perisik di pelbagai bahagian dunia, termasuk FBI. Ini kerana alat ini mempunyai kemampuan yang tinggi sebagai alat penyiasatan untuk membaca kod. Bahagian pasarannya sememangnya penguatkuasaan undang-undang, tentera, perisik, syarikat keselamatan dan industri mencari maklumat.


Alat ini direka untuk berfungsi dengan pantas dan senang dibawa. Bukan sahaja telefon pintar dapat ditembusi oleh Cellebrite UFED Touch, tetapi juga peranti GPS dan tablet mudah alih. Tetapi harus diingat bahawa perisian ini hanya dapat melacak data jika telefon bimbit telah dipegang oleh pihak berkuasa, bukan dari jarak jauh.



Cellebrite lunge

Ribuan peranti dapat diambil data oleh Cellebrite UFED Touch, termasuk peranti sistem BlackBerry, Apple iOS, dan Android. Walaupun alat ini ditujukan untuk aktiviti penegakan undang-undang profesional, orang bukan teknikal juga dapat memperoleh data dari alat yang disiasat dengan mudah kerana mudah digunakan.


Satu kes terkenal yang didakwa mengeksploitasi kemampuan UFED Touch adalah ketika FBI berusaha memecahkan kata laluan Syed Rizwan Farook, orang di sebalik serangan San Bernardino di California, Disember 2015.


Farook menggunakan iPhone, tetapi Apple enggan membuka kata laluannya kerana alasan privasi. Tetapi kemudian, FBI berjaya membongkar peranti itu sendiri tanpa perlu memaksa Apple. Walaupun mereka tidak pernah diberitahu secara terbuka, beberapa pihak percaya bahawa Cellebrite berperanan dalam membantu FBI.


Kementerian Kehakiman AS juga mengumumkan bahawa pihak ketiga telah membantu pekerjaan FBI, tetapi tidak dinyatakan siapa pihak ketiga itu.


Kecurigaan ini semakin kuat kerana ketika itu, Cellebrite mengumumkan pada pertengahan 2019 bahawa peranti barunya dapat mengambil data pada semua jenis telefon Android dan iPhone.


"Cellebrite dengan bangga memperkenalkan UFED Premium. Ini adalah penyelesaian eksklusif bagi pihak penguatkuasa untuk membuka kunci dan mengekstrak data dari semua peranti iOS dan Android kelas atas," mereka menuntut di laman webnya.

Previous Post Next Post

Contact Form