Review Galaxy A32: Boleh Memainkan Genshin Impact, Tetapi ...


 Pandemik yang berlaku tidak menghalang Samsung untuk terus berinovasi. Tahun ini sahaja, tepatnya pada bulan Mac, mereka telah melancarkan karya terbaru mereka, salah satunya adalah Samsung Galaxy A32.

Telefon pintar ini hadir bersama rakan guru, iaitu Galaxy A52 dan A72. Di tengah persaingan yang semakin tinggi untuk telefon bimbit, wajar untuk bertanya apa kelebihan yang ditawarkan oleh Samsung Galaxy A32.


Ini kerana terdapat banyak aktiviti yang bergantung pada kecanggihan telefon pintar, dari berkomunikasi hingga bermain permainan.



Menjawab itu, saya berpeluang mencuba telefon bimbit ini dalam beberapa minggu. Dalam tinjauan ini Galaxy A32 dibandingkan dengan Samsung Galaxy J6 yang saya gunakan.


Sekarang inilah ulasan mengenai Samsung Galaxy A32:


Reka bentuk

Galaxy A32 menyajikan reka bentuk yang cukup minimalis dengan bahan badan plastik seperti kaca di bahagian belakang. Samsung mengatakan bahawa bahan yang digunakan adalah glasstik.


Digabungkan dengan bingkai aluminium dan penutup warna pepejal tanpa gradasi, Galaxy A32 kelihatan elegan dan tidak kelihatan murah. Membawa dimensi 158.9 x 73.6 x 8.4 mm dengan berat 183 gram terasa sedikit besar di poket seluar.


Kesannya, saya sering menyimpannya di dalam beg kecil (beg pinggang). Tidak hanya lega, ini dapat mengelakkan tekanan ketika memakai seluar, terutama ukurannya yang ketat.


Di bahagian bawah terdapat pembesar suara, lubang pengecas dan port alat dengar. Di sebelah kanan, ada butang suara dan kuasa yang telah menjadi lokasi umum bagi beberapa telefon pintar. Apabila anda melihat di sebelah kiri, anda tidak melihat butang, kerana Samsung telah meletakkan slot kad SIM dan microSD.


Apa yang berbeza dari Galaxy A32 adalah adanya fitur sensor cap jari di layar. Tidak seperti Galaxy J6 yang saya gunakan, sensor cap jari ada di bahagian belakang badan.


Cap jari di skrin dan logo Samsung di bahagian bawah menjadikan bahagian belakang Galaxy A32 bersih.


Skrin

Galaxy A32 menawarkan skrin Super AMOLED berukuran 6.4 inci dengan resolusi 1.080 x 2.400 piksel. Tidak ada keraguan tentang ketajaman gambar.


Telefon ini juga membawa reka bentuk Infinity V. Berkat bezel nipis, skrin Galaxy A32 kelihatan lebar.


Mempunyai tahap kecerahan 800 nits menjadikan skrin masih dapat dilihat walaupun di bawah sinar matahari. Dengan kadar penyegaran 90Hz, pengguliran skrin Galaxy A32 jauh lebih lancar daripada Galaxy J6. Membawa kadar pensampelan sentuhan 180Hz menjadikan aktiviti permainan juga lebih menarik.


Kamera

Seperti kebanyakan telefon pintar hari ini, Galaxy A32 juga menggunakan lebih daripada satu konsep kamera belakang. Ia memiliki kamera utama 64 megapiksel, 8 megapiksel ultra lebar, kedalaman 5 megapiksel dan makro 5 megapiksel. Sementara kamera di bahagian depan cukup besar hingga 20 megapiksel. Komposisi keempat kamera ini juga disokong oleh lampu kilat LED.


Apabila dicuba, tangkapan luar sangat memuaskan menggunakan ciri lebar atau ultra lebar. Malangnya, ketika menggunakan kamera ultra lebar, hasilnya kurang optimum di ruangan dengan cahaya rendah. Ini berbanding terbalik dengan kamera lebar yang dapat memberikan hasil yang lebih jelas.



Kemudian untuk kamera makro mempunyai jarak potret 3-5 cm. Fungsi ini sesuai untuk memotret subjek kecil atau mengambil gambar terperinci dari jarak dekat.


Menggunakan kamera makro boleh menyebabkan kesan bokeh semula jadi pada gambar. Ini membolehkan ketajaman gambar yang memfokuskan pada subjek dari latar belakang.


Apabila bercakap mengenai video yang dihasilkan oleh Galaxy A32, ia cukup bagus menurutnya. Samsung menyediakan penstabilan video untuk mengurangkan kesan gegaran yang berlebihan semasa merakam. Ciri ini mencukupi untuk menghasilkan video berkualiti dengan resolusi 1080 dan 30 fps.

Persembahan

Samsung Galaxy A32 dikuasakan oleh chipset Meditek Helio G80 yang dilengkapi dengan GPU Mali-G52 MC2. Helio G80 sengaja dilancarkan oleh Mediatek untuk bersaing dalam barisan chipset permainan bersama dengan siri G yang lain. Ketangguhannya terbukti apabila telefon pintar ini dapat memainkan beberapa permainan yang cukup berat seperti Genshin Impact.



Tidak seperti Samsung Galaxy J6 yang saya gunakan, walaupun saya telah menggunakan chipset lalai Samsung, Exynos, telefon pintar ini tidak serasi untuk bermain permainan seperti Genshin Impact.


Selain permainan oleh miHoYo, Galaxy A32 juga dapat menjalankan Dragon Raja dan PUBG Mobile dengan lancar. Tetapi sayangnya, ketika menjalankan Genshin Impact dengan pengaturan 60 fps, ada momen penurunan bingkai. Saya akui, Galaxy A32 memang mampu mengaplikasikan grafik pada 60 fps. Tetapi ada saat-saat yang hancur atau yang biasa kita ketahui adalah ketinggalan.


Kelewatan yang berlaku bukan disebabkan jaringan yang buruk, tetapi grafik yang digunakan terlalu tinggi, dan nampaknya membanjiri Galaxy A32. Tetapi kekurangan ini cukup difahami memandangkan kelas telefon ini.


Sekiranya pemain masih mahu menjalankan permainan ini dengan lancar, cadangan saya adalah menjalankannya dengan grafik berkualiti rendah. Walaupun tidak setajam HD, sekurang-kurangnya kualiti grafik yang diberikan tidak seburuk itu.


Jika dibandingkan dengan Samsung Galaxy J6, Galaxy A32 jauh lebih unggul. Kedua-dua skrin yang ditawarkan dan kualiti grafik yang dihasilkan. Kerana ketika bermain Mobile Legends sendiri, Samsung Galaxy J6 sedikit tersekat pada skrin pemuatan. Berbeza dengan Galaxy A32 yang lebih pantas memasuki permainan, di mana kedua-dua telefon pintar menggunakan penyedia yang sama.


Ada sesuatu yang agak membingungkan. Walaupun Galaxy J6 tidak mencukupi untuk memainkan Genshin Impact, telefon pintar ini tidak terasa panas ketika bermain Mobile Legends dalam jangka masa yang cukup lama. Tidak seperti Galaxy A32, yang berisiko terlalu panas untuk bermain Mobile Legends terlalu lama.


Bateri

Bercakap mengenai daya tahan tenaga, Galaxy A32 jauh lebih hebat daripada telefon pintar Galaxy J6 yang saya miliki. Cuba bayangkan perbezaannya mencecah 2,000 mAh. Sekiranya Galaxy J6 hanya menyajikan kapasiti bateri 3,000 mAh. Berbeza dengan Galaxy A32 yang mencapai hingga 5.000 mAh dengan pengecasan pantas 15W.


Sekurang-kurangnya hanya memerlukan masa lebih kurang dua jam ketika dicas untuk mengisi semula bateri. Dengan kapasiti bateri yang besar ini, bermain permainan dalam talian memerlukan lebih lama. Walaupun bateri habis, ia akan mengecas lebih cepat sehingga anda tidak perlu menunggu lama sehingga bateri kembali penuh.


Pendapat Kami

Dari segi reka bentuk, Galaxy A32 kelihatan minimalis dan tetap elegan dengan mengaplikasikan material badan glasstik. Skrin yang digunakan cukup lebar, iaitu 6,4 inci dengan kadar penyegaran 90 Hz dan kadar pengambilan sentuhan 108 Hz sehingga merosakkan pengguna ketika bermain permainan. Tidak seperti Samsung Galaxy J6 yang hanya mempunyai skrin 5.6 inci dengan ketumpatan ppi yang lebih rendah ~ 293 sahaja.


Mengenai kamera, Galaxy A32 adalah pemenang berbanding dengan Samsung Galaxy J6. Galaxy A32 mempunyai empat kamera 64 MP (lebar), 8 MP (ultrawide), 5 MP (makro) dan 5 MP (kedalaman). Sementara itu, Galaxy J6 hanya mempunyai satu kamera, iaitu kamera utama 13 MP dan kamera depan 8 MP.


Performanya lancar untuk melaksanakan pelbagai tugas. Walaupun untuk bermain permainan dengan tetapan grafik standard, ia tetap lancar.


Kapasiti bateri yang besar adalah kelebihan untuk telefon ini sehingga anda tidak perlu mengisinya semula dengan kerap. Dan pengecasan juga menyokong pengecasan pantas 15W.


Samsung Galaxy A32 telah dilepaskan dengan varian dengan RAM 6GB / ROM 128GB dan ROM 8GB / 128GB ROM.

Previous Post Next Post

Contact Form