Review Logitech G Pro X Superlight, Super Light Gaming Mouse

 


Pada akhir tahun 2020, Logitech melancarkan tetikus permainan yang disebut G Pro X Superlight, yang dari namanya menunjukkan bahawa ini adalah peranti yang sangat ringan.

Beratnya hanya 63 gram, dan merupakan salah satu tikus permainan tanpa wayar paling ringan di dunia hari ini. Mereka dapat mencapai berat badan ini tanpa memerlukan reka bentuk badan berlubang yang menurut Logitech adalah sesuatu yang aneh.


Reka bentuk

Dari segi reka bentuk, G Pro X Superlight adalah tetikus yang sangat minimalis. Ia bahkan tidak kelihatan seperti tetikus permainan, yang biasanya mempunyai reka bentuk berkelas, lengkap dengan lampu RGB berwarna-warni. Superlight G Pro X tidak seperti itu.


Tidak ada yang salah dengan reka bentuk minimalis ini yang digunakan, kerana yang paling penting ialah tetikus selesa dipegang dan tidak menghalang aktiviti permainan. Ini dipenuhi dalam G Pro X Superlight.


Tetikus tanpa wayar ini dilengkapi dongle khas untuk menyambung ke PC, dan pengecasan dilakukan melalui port USB mikro. Port pengecasan ini mungkin merupakan salah satu daripada beberapa kekurangan tetikus.


Yang pertama adalah penggunaan USB mikro, kerana pada masa ini terdapat semakin banyak peranti dengan port USB-C. Kemudian, port ini juga menggunakan reka bentuk khas. Akibatnya, pengecasan tidak dapat dilakukan menggunakan kabel USB mikro biasa dan mesti menggunakan kabel terpasang.


Nasib baik, kabel bawaan cukup panjang, tetapi ia menghalang pergerakan tetikus  sedikit jika digunakan ketika terpasang.


Sekiranya anda melihat bahagian bawah, di situlah semua kehebatan G Pro X Superlight disimpan. Terdapat sensor Hero yang mempunyai kepekaan 25.600 DPI, yang dipasangkan dengan kaki Polytetrafluoroethylene (PTFE) untuk memastikan pergerakan lancar pada pad tetikus. Terdapat juga pintu kecil di bahagian bawah untuk menyimpan penerima tanpa wayar.


Maka masalah butang agak minimalis kerana hanya ada butang penting untuk tujuan permainan. Terdapat sejumlah lima butang yang tersedia, iaitu tatal yang dapat diklik, klik kanan dan kiri, dan dua butang tambahan di dekat ibu jari.


Oh ya, bagi pengguna yang tangannya besar atau mempunyai jari panjang, penempatan kedua butang untuk ibu jari mungkin sedikit tidak selesa, kerana kedudukannya terlalu mundur. Tetapi untuk ukuran tangan standard, kedua-dua butang ini mudah dicapai.


Persembahan

Untuk memaksimumkan prestasi G Pro X Superlight, perisian Logitech G Hub diperlukan, di mana pengguna dapat mengatur fungsi butang, menyimpan hingga 5 profil.


Semasa bermain permainan, saya berasa seperti tidak memegang tetikus. Lebih-lebih lagi, tetikus yang biasanya saya gunakan setiap hari jauh lebih berat, iaitu MX Master 2S (145 gram), dan bahkan MX Anywhere 3, yang juga kecil, beratnya lebih daripada 94 gram.


Permainan genre FPS seperti CS: GO atau permainan RPG dunia terbuka seperti Genshin Impact dapat dimainkan dengan seronok menggunakan G Pro X Superlight, yang sangat responsif.


Berat ringan ini nampaknya sesuai untuk pemain yang biasanya bermain permainan dengan jangka masa yang panjang, misalnya lebih dari 3 jam, kerana walaupun perbezaan berat badan mungkin tidak ketara, tetap akan terasa jika digunakan untuk waktu yang lama.


Jangka hayat bateri diklaim mencapai 70 jam, dan tanpa kehadiran lampu RGB atau ciri penggunaan kuasa lain, nampaknya tuntutan ini dapat dicapai dengan mudah oleh G Pro X Superlight. Ngomong-ngomong, kami tidak berjaya menghabiskan bateri tetikus selama beberapa hari ujian.

Previous Post Next Post

Contact Form