Review Redmi Note 10, dengan Skrin Super AMOLED


Redmi Note 10 dikeluarkanoleh Xiaomi dengan tagline 'Jawaranya AMOLED', yang merupakan telefon bimbit menggunakan layar Super AMOLED. Berbanding dengan pendahulunya, terdapat sejumlah peningkatan yang ketara.

Sebabnya adalah dengan harganya, Redmi Note 10 adalah telefon bimbit siri Redmi Note pertama yang menggunakan layar DOL Display AMOLED 6.43 "dengan sokongan pemproses Snapdragon 678 dan memiliki sijil IP53 yang tahan debu dan percikan Apa prestasi Redmi Note 10? Berikut adalah ulasannya.


Di kotak pembelian, pengguna akan mendapat 1 unit Redmi Note 10, casing tambahan, kabel USB Type C, kepala pengecas 33 Watt, pelindung layar yang sudah terpasang di layar, ejector SIM, dan kad jaminan dari Xiaomi selama 18 bulan .



Redmi Note 10 mempunyai reka bentuk yang jauh berbeza dengan Redmi Note 9. generasi sebelumnya. Mempunyai paparan dengan bezel nipis dan lubang pukulan kamera di bahagian tengah atas, Xiaomi menyebutnya sebagai Dot Display.


Xiaomi memberikan tiga pilihan warna untuk Redmi Note 10, iaitu Lake Green, Pebble White dan Onyx Grey. 


Berukuran 160.46 x 74.5 x 8.29 mm dan berat 178.8 gram, Redmi Note 10 sangat selesa dipegang walaupun dengan satu tangan.


Di bahagian belakang, kedudukan kamera quad dengan LED Flash yang diletakkan di sebelah kiri atas, dan tulisan redmi di sudut kiri bawah menjadikan reka bentuk belakang Redmi Note 10 yang menggunakan bahan polikarbonat kelihatan elegan.


Penggunaan bahan polikarbonat akan meninggalkan cap jari yang menjadikan badan belakang kelihatan kotor dengan cepat. Tetapi pengguna tidak perlu risau kerana Xiaomi telah menyediakan casing tambahan di kotak pembelian.


Di sebelah kanan ada tombol power yang digabungkan dengan sensor cap jari serta tombol volume atas dan bawah. Sementara di sebelah kiri terdapat slot kad SIM yang menyokong penggunaan dual SIM dan micro SD.


Redmi Note 10 dilengkapi dengan dua pembesar suara di bahagian atas dan bawah. Selain pembesar suara, di bahagian bawah terdapat mikrofon, bicu audio 3.5mm dan port USB Type C.


Di bahagian atas terdapat pembesar suara dan IR Blaster yang berfungsi sebagai alat kawalan jauh untuk peranti elektronik seperti TV dan AC.


Sesuai dengan slogan "Jawara AMOLED", Redmi Note 10 dilengkapi dengan layar AMOLED Dot Display 6,3 inci dengan resolusi HD + penuh yang dilapisi dengan Corning Gorilla Glass 3.


Penggunaan panel paparan AMOLED super adalah peningkatan ketara yang dibuat oleh Xiaomi. Sedangkan untuk telefon, harganya layar yang biasa digunakan adalah panel layar IPS.



Skrin jenis AMOLED mempunyai tahap kontras yang lebih tinggi daripada skrin IPS kerana ia dapat menghasilkan warna hitam yang sangat gelap. Perbezaan antara skrin AMOLED dan IPS akan sangat ketara ketika menonton video YouTube atau streaming filem.


Selain itu, layar Super AMOLED pada Redmi Note 10 memiliki kepadatan layar 441 piksel dengan kadar penyegaran 60Hz yang membuat pengguna merasa nyaman ketika menatal.


Terdapat satu kelemahan pada layar AMOLED yang digunakan oleh Redmi Note 10, iaitu ketiadaan sensor cap jari di layar. Namun, dengan harga , ini harus dimengerti.



Redmi Note 10 adalah telefon bimbit pertama pada tahun 2021 yang dikuasakan oleh chipset Qualcomm Snapdragon 678 buatan 11nm. Snapdragon 678 mempunyai CPU octa core Kryo 460 dengan kelajuan jam 2.2 GHz, perniagaan grafik Redmi Note 10 menggunakan GPU Adreno 612.


Redmi Note 10 dilengkapi dengan RAM 4GB dan penyimpanan 64 GB, jika anda tidak mempunyai slot tambahan untuk microSD, yang menyokong hingga 256GB. Oleh itu pengguna tidak perlu takut bahawa simpanan mereka akan penuh.


Dengan spesifikasi di atas, penggunaan harian seperti mengakses WhatsApp, Facebook dan media sosial lain akan terasa lancar. Bagaimana dengan bermain permainan?


Untuk memainkan permainan PUBG Mobile, pengaturan maksimum yang kita dapat adalah Smooth Ultra, sementara Mobile Legends mempunyai grafik maksimum di High. Bagaimana dengan Kesan Genshin?


Jangan berharap banyak untuk permainan Genshin Impact. Kerana ketika diuji dalam permainan ini yang dibuat oleh miHoYo, Redmi Note 10 hanya mendapat 20fps rata-rata.


Tidak ketinggalan, pasukan kami menguji prestasi Redmi Note 10 menggunakan aplikasi AnTuTu dan 3D Mark, berikut adalah hasilnya:


Hasilnya, Redmi Note 10 mendapat 269073 untuk ujian AnTuTu, 2314 untuk ujian Sling Shot dan 1473 Sling Shot Extreme dari 3D Mark.


Beralih ke bateri, Redmi Note 10 dilengkapi dengan bateri 5.000 mAh, Xiaomi mendakwa hanya 25 minit untuk mengisi 50% kapasiti bateri. Dalam menguji pasukan kami untuk bateri dari kedudukan 0-90%, ia memerlukan masa sehingga 1 jam 30 minit menggunakan pengecas 33 watt lalai.


Redmi Note 10 dilengkapi dengan empat kamera belakang, yang terdiri daripada kamera utama sudut lebar 48MP, kamera sudut ultra lebar 8 MP, kamera makro 2MP, dan sensor kedalaman 2MP. Terdapat 4 fitur fotografi pada kamera belakang, yaitu, Mode 48MP, Mode Malam, Mode Potret AI dengan bokeh AI, dan Sky Effects 3.0


Untuk kamera depan, Xiaomi telah menyematkan kamera 13MP dengan 3 ciri fotografi, iaitu, Continuous with timer, AI Beautify, dan AI Portrait Mode. Berikut adalah beberapa tangkapan Xiaomi Redmi Note 10:


Kesimpulannya


Xiaomi memberikan warna baru pada telefon bimbit kelasnya dengan kehadiran Redmi Note 10. Bagaimana mungkin, skrin super AMOLED itu mengejutkan Xiaomi bagi para penggunanya.


Bukan itu sahaja, ia disokong oleh Snapdragon 678 dengan RAM 4GB dan storan 64GB yang dapat diperluas dengan slot microSD menjadikan Redmi Note 10 sesuai untuk penggunaan sehari-hari.


Walaupun tidak ada fitur NFC dan sensor sidik jari di layar, dengan kapasiti bateri 5.000 mAh dan pengecas 33 Watt, Redmi Note 10 dapat menjadi pilihan dengan harganya.

Previous Post Next Post

Contact Form